Cheesecake som medicin

Livet med anorexi / Permalink / 0

Under mina år med Knut som konstant djävul på axeln har jag levt som om jag gick på diet. Därmed också tackat nej till glass, godis, choklad, såser och fettrik mat i jakten på den perfekta kroppen. Att avstå livets goda blev så naturligt att jag aldrig ens tänkte på när det hände. Det blev så viktigt att uppfattas som hälsosam att det till sist slog över och hälsa blev till både fysisk och psykisk ohälsa.

Nu är jag i en omvänd situation och måste gå upp i vikt för att jag inte ska förstöra mina inre organ och min kropp. När jag började min resa på ätstörningsmottagningen så erbjöds jag näringsdrycker för att kickstarta en viktuppgång. Precis som jag vet hur man går ner i vikt, vet jag också hur man går upp i vikt. Problemet var snarare att tillåta mig själv att äta mer än vad kroppen gör av med. Eftersom flytande kalorier dessutom är så väldigt ångestladdat för mig så skulle näringsdrycker bli en koncentrerad ångestshot. Numera flinar min läkare varenda gång som hon nämner ordets näringsdryck då mitt svar fortfarande är lika självklart.

Efter att ha levt ett strikt och restriktivt liv så vill jag njuta av de extrakalorier som en viktuppgång kräver. Nu är det min tur! Nu vill jag äta den där mjukglassen utan att få dåligt samvete, för nu ligger den i matschemat. Jag vill njuta av det tidigare så förbjudna, till exempel min så välkända citronkladdkaka, nybakta frallor och glass. Till exempel de där helt otroligt jäkla fantastiskt goda Marabou soft choco kakorna. De är så värda varenda kalori och därmed inte lika ångestladdade som en näringsdryck. Knasigt kanske, men så resonerar jag. Eftersom provsvar inte visar på näringsbrist så kan jag kosta på mig att vara lite knasig. Näringsdrycker är säkert rätt för många och en bra, jämn, påfyllad av de viktiga näringsämnena som vi alla så väl behöver. Varje person gör sin unika resa och måste anpassa verktygen efter sin egen situation och vem man är.

I nästa vecka ska jag unna mig både min hembakt cheesecake och äpplekaka, planerad viktuppgång har absolut sina fördelar. Medicin med smak av äpplekaka och cheesecake är rätt nice!

 

 

Till top