En rolig utmaning: överraskningsgotte

Tips / Permalink / 1

De senaste veckorna har jag känt mig frestad på det friska livet men inte på mat. Varken jag eller min kompanjon D har känt oss sådär jättemotiverade till att äta de extrakalorier som krävs för att gå upp i vikt. Det är liksom inte längre kul att plocka fram det där glasspaketet varenda jäkla kväll. Vi börjar tröttna.   

I förra veckan så klurade jag en del på hur vi skulle kunna tänkas vända något ångestladdat till något kul istället. Jag ville att vi skulle få känna en gnutta glädje i att gå upp i vikt. Resultatet av allt mitt tänkande stavas ”överraskningsgotte”.

Idén har gått ut på att jag och D har köpt vars sju stycken godsaker som vi sedan har skickat till varandra. Riktlinjerna som vi satt upp är att varje gotte ska innehålla 150-250 kalorier och vara något som den andra kan tänkas tycka om. Vi har båda gått all in, valt med omsorg och slått in allt fint. I måndags trillade äntligen Denise paket ner i brevlådan och det blev också startdagen för vår utmaningsvecka. Varje dag har vi dragit vars ett paket som vi sedan öppnat och ätit när det passat under dagen.

Även om idén säkert kan låta halvlöjlig i vissa öron så har den för oss varit väldigt lyckad. Min inneboende tioåring jublar åt tanken på att både få och öppna paket, så bara den processen har varit rolig. Vi har dessutom gjort det till lite av en grej att öppna våra paket samtidigt för att få ta del av varandras spontana reaktioner. En enkel sak som verkligen kan höja kvaliteten på en förmiddag.

Och visst har vår idé gjort det roligare att äta! Den har dessutom på flera sätt utmanat anorexin trångsynthet. D:s sju överraskningar har fått mig att våga prova nytt, äta sånt som jag kanske inte själv skulle ha köpt. Jag som aldrig ens i min vildaste fantasi skulle överväga att äta en bar, har numera ätit en questbar. Hör och häpna, den var dessutom ganska så god. En annan fördel som inte heller får glömmas är att det varit himla kul att fundera ut saker som D kan tänkas tycka om.  

Så till dig som också vill försöka se det positiva i att gå upp i vikt och har en kompis som du kämpar tillsammans med, kör copy paste på vår idé. Saknar du en kompanjon så finns alltid möjligheten att be någon anhörig att köpa ett antal utmaningar till dig som hen slår in. Alla idéer är bra utom de dåliga, right?

 

#1 - - Emma:

Vilken underbar ide! Var då paketet en grej extra utöver melliset, eller var det mer bara för att testa ny mat? :)

Svar: Vad kul att du tycker det! Det var mest som en kul grej! För att göra det roligt att gå upp i vikt och prova nytt. :)
Hälsogrubblaren

Till top