Recept: Kycklingrullader med stekt potatis

Recept / Kyckling, Kycklingrullader, Recept / Permalink / 2
Under de senaste veckorna har jag jag ägnat mer tid i köket åt att experimentera mig fram till nya recept. Jag följer sällan kokböcker till punkt och pricka utan tycker istället att det är både kreativt och kul att låta min fantasi skapa nytt, middagar likaväl som bullar och kakor. Man behöver inte ha anorexia för att ibland bli enkelspårig när det kommer till matlagning.
 
På förfrågan av er så kommer jag att börja dela med mig av mina recept för att bidra med lite inspiration till dig som känner att du behöver. Personligen så tycker jag om att göra recept för en portion och sedan dubblera om jag ska göra middag till fler personer. Jag hoppas att ni också kan leva med det.
 
Idag tänker jag dela med mig av förra veckans höjdpunkt, kycklingrullader med stekt potatis, Det blev en riktig dundersuccé, åtminstone för mina smaklökar. Hoppas ni tycker att det smakar lika gott som jag gjorde.
 
Ingredienser (1 port.):
170g Kycklingfilé
30g Färskost (vitlök & örter)
20g Soltorkade tomater
Gräslök
Salt, peppar & rosmarin
 
180g Potatis
Matfett
Basilika, rosmarin, gurkmeja & chili flakes
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Lägg en bit plastfolie på kycklingfilén och banka på den med ett tungt föremål, alternativt knytnäven, för att göra den så platt som möjligt.
3. Bre på färskosten, fina skivor av soltorkad tomat och strö sedan på finhackad gräslök. Addera eventuellt även vitlök.
4. Rulla ihop kycklingfiléerna och sätt i tandpetare.
5. Lägg rulladerna i en ugnssäker form, salta och peppra. Toppa med rosmarin.
6. Ställ in formen i mitten av ugnen i 30-40 minuter.
7. Koka potatisarna i 20 minuter.
8. Stek potatisen i en klick matfett och krydda  med basilika, rosmarin, gurkmeja och chili flakes.
9. Servera med broccoli eller annan grönsak.
 
 
 
 
#1 - - Ida Jansson:

Åh va gott!!

#2 - - Anonym:

Tar gärna emot recept😀👍

Svar: Vad roligt! Jag ska försöka att lägga upp åtminstone ett i veckan 😊
Hälsogrubblaren

Till top