Recept: "Nyttiga" chokladbollar

Recept / Chokladbollar, Dadelbollar, Recept / Permalink / 0
Chokladbollar är en klassiker och ett säkert kort när det ska bjudas på fika. Trots att vanliga, hederliga chokladbollar är svårslaget så har det skapats flera moderna varianter av receptet som (enligt mig) absolut konkurrerar med orginalet. Det receptet för dadelbollar som jag ofta slänger ihop är simpelt men supergott.
 
Jag brukar personligen variera receptet utifrån hur "nyttig" jag vill vara. Att baka in en bit centerchoklad i mitten av chokladbollen är mitt bästa tips till dig som vill ha en maxad chokladboll. En hasselnöt funkar också bra. Jag varierar ofta mitt val av topping och provar gärna nytt. Kaksmul är min favorit hittills. Jag använder ofta peppakakor men endast fantasin sätter gränser. För dig som föredrar den traditionella chokladbollen så är ju både kokos och pärlsocker vinnande koncept.
 
Ingredienser (10 st):
100g Urkärknade dadlar
0,75 msk Havregryn
1 msk Kokosolja
2 msk Kakao
2 msk Kallt kaffe (alt. vatten)
1 dl Kokos/pärlsocker/kaksmul/kakaonibs/hackade jordnötter att rulla chokladbollarna i
 
Gör så här:
1. Mixa dadlarna med en stavmixer eller i en matberedare.
2. Blanda samtliga ingredienser.
3. Forma till bollar. (Baka in center/hasselnöt om det önskas). Rulla i valfri topping.
4. Förvaras i kylskåp en timme innan servering.
 
 
 
 
 
 
 
Till top