Vegetarisk och vegansk kost

Hälsodebatt / Kost, Veganskt, Vegetariskt, Ätstörning / Permalink / 1

Idag bjuder jag på ett utdrag ur min bok...

Det är trendigt att vara vegetarian, vegan likaså. Allt fler väljer att haka på den växtbaserade kosten och idag överväger till och med Ragnar 45 år och grisbonde att äta falafel ibland. Findus lanserar morotsbiffar, grönsaksbullar och ricottabiffar för att möta den växande efterfrågan hos oss svenska konsumenter. Välkommen till 2016.

Vad är min åsikt om vegetarisk och vegansk kost? Frågan får jag ofta. Att vi blir mer upplysta och medvetna är enligt mig bara positivt. Jag är i de allra flesta fall en early adaptor när det kommer till mattrender och har länge övervägt att bli, först och främst, vegetarian. Med tanke på min ätstörning så har jag dock valt att vänta och fortsätta äta kött, just nu främst fågel och fisk.

Jag tror på varje enskild persons förmåga att fatta sina egna beslut. Att vi alla vet vad som ligger till grund för de val som vi gör, om de är sunda eller inte. Under min sjukdomstid så har jag sugit åt mig mängder av kunskap om just kost, vilket också har fått mig att inse hur komplicerat det är med en vegetarisk kosthållning. Att olika livsmedel måste kombineras på rätt sätt för att kroppen ska lyckas ta up alla de näringsämnen som den behöver. Böner ersätter inte kött fullt ut. Jag är dock ingen läkare och ska därför inte heller uttala mig för mycket om kroppens biologi.

Med en ätstörning i bagaget så tror jag att det är svårt för mig att leva ett liv med förbud eftersom Knut älskar förbud och det triggar honom. Den dagen jag lyckas tysta honom vill inte riskera att väcka den björn som sover. En vegetarisk livsstil kräver ytterligare fokus på mat vilket jag idag strävar efter ta mig ifrån. Så tänker jag, men dömer ingen som väljer att göra andra val, vi är alla olika.

Det behöver inte vara svart eller vitt. Jag vill personligen inte placera mig i ett fack och kalla mig vegetarian eller vegan, men för det behöver jag inte äta kött alla dagar i veckan och tre gånger om dagen. Jag äter vegetariskt betydligt oftare nu än vad jag gjorde för bara ett år sedan och 1-2 av veckans middagar försöker jag låta vara växtbaserade. Det skapar för mig en fungerande balans som jag idag trivs med.

 li
#1 - - Fedmydemons:

Precis så ska det vara. Man behöver ej sätta en stämpel på sig och vara antigen växtbaserad eller inte. Så länge man lägger lite tanke på kosten och försöker välja vegetariskt så ofta man själv klarar - så räcker det långa vägar. Har hört så många undanflykter från andra som vill vara vegan men de kan inte lämna osten, och därför fortsätter äta som "vanligt". Men varför inte bara äta resten veganskt och låta osten vara det du fortsätter äta? Varför måste det alltid vara allt eller inget? Det är bra att du själv kan hitta den balansen, det är starkt ❤️

Svar: Det är så rätt det du skriver! 💕
Hälsogrubblaren

Till top