Det här med balans

Livet med anorexi / Permalink / 0

Lagom, jag önskar att det fanns riktlinjer för hur mycket det är. Hur man bäst hittar den berömda balansen, den som är varken för mycket eller för lite utan lagom. Jag önskar också att lagom kunde vara detsamma för mig som det är för dig. För visst vore det himla smidigt? Att den som just nu saknar balans skulle kunna lära sig av den som äntligen lyckats hitta sitt lagom. Men det funkar inte riktigt så, tyvärr, och den enes balans kan vara den andres obalans.

Sallad må vara nyttigt för en överviktig person men inte i för stora mängder för en anorektiker. För en person med ett stillasittande kontorsarbete kan träning vara viktigt för att må bra medan en person med ett aktivt jobb inte har samma motionsbehov på fritiden. Det som kan tyckas vara onyttigt för kroppen kan för många dessutom vara nyttigt för själen. I rimlig mängd vill säga.

Den egna balansen är svår att hitta, också lätt att tappa, men personligen känner jag att jag äntligen börjar närma mig den. Särskilt balans i kosten och just nu innebär det för mig att kunna äta overnight oats till frukost, en ordentlig lunch och sushi till middag. Också att kunna njuta av en mjukglass på stan när solen skiner. Det är för mig livskvalitet, rentav nyttigt.  

 

 

Till top