Mattillåtet

Tips / Permalink / 0

Ni har säkert redan läst den men en bok som tål att plöjas både en, två och tre gånger är ätstörningsbibeln Mattillåtet. Själv har jag läst boken flera gånger under mitt tillfrisknande. Först när jag var som sjukast men då inte mottaglig för informationen och sedan återigen i början av mitt tillfrisknande. Igår letade jag fram boken ännu en gång i syfte att fräscha upp minnet vilket kan behövas ibland. Eftersom det står så mycket kloka saker i den boken tänkte jag idag passa på att summera några av alla dessa viktiga insikter. Ge er en bra blandning av lite allt möjligt helt enkelt.

  • Ingenting är så onyttigt att du aldrig kan äta det, inte heller så nyttigt att du bör äta det alltid.
  • Det är bättre att äta lite av mycket än mycket av lite.
  • Det krävs 7000 extrakalorier utöver din vanliga mat för att öka endast ett kilo i vikt.
  • Om du inkluderar tallriksmodellens alla delar i dina måltider kommer kroppen inte bli sugen på annat efteråt.
  • Kroppen har behov olika mycket mat under olika dagar. Vi kan därför omöjligt bestämma i förväg hur många kalorier vi ska äta på en dag.
  • Kroppen kan svälta oavsett kroppsvikt.
  • Alla behöver äta 1g fett per kilo kroppsvikt per dag.
  • Proteinbrist uppstår inte bara när man äter för lite protein, också när man äter för lite fett eller för lite kolhydrater.
  • Vegetabiliska proteiner måste kombineras med varandra för att utnyttjas på bästa sätt.
  • Vi behöver kolhydrater från bröd, ris, pasta, spannmål, potatis eller vanligt socker för att hjärnan ska kunna producera seratonin - en signalsubstans för att vi inte ska bli deprimerade.
  • Man ska aldrig träna innan man uppnått BMI 17, men promenader kan vara okej.
 
Till top