Mattillåtet

Tips / Permalink / 0
En bok som tål att läsas både en, två och tre gånger är Mattillåtet av Gisela van de Steer. Själv har jag plöjt mig igenom boken flera gånger under mitt tillfrisknande. Först när jag var som sjukast och då inte mottaglig för informationen, men sedan också i slutet av förra sommaren vilket var början av mitt tillfrisknande. Igår letade jag fram boken igen för att fräscha upp minnet lite, det kan behövas ibland. Eftersom det står så mycket kloka saker i den boken tänkte jag  idag  passa på att summera några av Mattillåtets, i min mening, bästa formuleringar och tankeställare. En bra blandning av lite allt möjligt helt enkelt.
  • Ingenting är så onyttigt att du aldrig kan äta det, inte heller så nyttigt att du bör äta det alltid.
  • Det är bättre att äta lite av mycket än mycket av lite.
  • Det krävs 7000 extrakalorier utöver din vanliga mat för att öka endast ett kilo i vikt.
  • Om du inkluderar tallriksmodellens alla  elar i dina måltider kommer kropppen inte bli sugen på annat efteråt.
  • Kroppen har behov olika mycket mat under olika dagar. Vi kan därför omöjligt bestämma i förväg hur många kalorier vi ska äta på en dag.
  • Kroppen kan svälta oavsett kroppsvikt.
  • Alla behöver äta 1g fett per kilo kroppsvikt per dag.
  • Proteinbrist uppstår inte bara när man äter för lite protein, också när man äter för lite fett eller för lite kolhydrater.
  • Vegitabiliska proteiner måste kombineras med varandra för att utnyttjas på bästa sätt.
  • Vi behöver kolhydrater från bröd, ris, pasta, spannmål, potatis eller vanligt socker för att hjärnan ska kunna procudera seratonin - en signalsubstans för att vi inte ska bli deprimerade.
  • Man ska aldrig träna innan man uppnått BMI 17, men promenader är bra belastning för skelettet.
 
Till top