Debatter i fikarummet

Hälsodebatt / Permalink / 0

Mat har blivit laddat, är inte skambelagt bara för den med anorexia längre. Hälsotrenden påverkar oss alla och idag tänker de allra flesta efter, inte bara en utan två gånger, innan de äter den där mjukglassen på stranden eller kakan till kaffet. Glass eller inte, valet är vårt eget och det lägger jag mig inte i. Men med hälsotrenden har det också kommit allt fler självutnämnda matpoliser, individer som tar sig både rätten och tiden att lägga sig i andras matvanor. Dessai sin tur, de stör jag mig på.

Eftermiddagsfikan på jobbet är ett klassiskt exempel och de gånger då det serveras tårta eller bullar i fikarummet är det idag få individer som lyckas lämna tårt- eller bullfatet okommenterat. Den som väljer att avstå fikat måste påpeka det, bevisa sig duktig som minsann tackat nej och tänkt på hälsan. Inte heller kollegan som väljer att hugga in på en bulle kan vara tyst utan vill även den gärna informera resten av gruppen om sina framtida träningsplaner. För ska man förbränna bullen senare förtjänar man den plötsligt. Har man dessutom själv kommenterat sitt beslut slipper man förhoppningsvis också spydiga kommentarer och påhopp från arbetskamraterna.

Det här ursäktande beteendet förekommer hela tiden och i alla typer av sammanhang. Vi söker bekräftelse, är inte tryggare i oss själva än att vi måste få beslutet om en bulle godkänt av andra, ett beteende vilket i mina ögon är tragiskt. Nästan sorgligt, att vi inte vågar stå för det faktum att vi är sugna på en bulle och då också kan njuta av den utan dåligt samvete. Lika synd tycker jag också att det är när vi faller för grupptryck och inte kan säga nej trots att vi inte är fikasugna. Det är inte skamligt att äta, istället tycker jag att vi borde vara stolta, nöjda när vi vågar ta makten över vårt liv och våra beslut. Kanske är det dags för oss allihop att träna vår självkänsla en aning.

 
Till top