TIll dig som tvekar om du vill bli frisk

Tips / Permalink / 2

Idagvänder jag mig tiill dig som tvekar, inte vet om du vågar lämna anorexin eller inte. Är rädd, kanske till och med skräckslagen. Jag önskar att jag kunde ge dig garantier för vad det friska livet kommer att innebära, de löften som jag själv jagade när jag stod på det som kändes som badhusets högsta trampolin  och sneglade ner mot vattenytan. Jag minns fortfarande paniken, oron  inför att jag skulle övertalas att gå upp i vikt men sedan inte må bättre. Att hjärnan mot förmodan inte skulle hänga med i utvecklingen och att jag då skulle ha gått upp massor av kilon helt i onödan. Priset kändes högt och risken stor för Knut som aktivt försökte övertala mig att stanna där jag var. Kanske till och med gå ner ytterligare i vikt för att då verkligen ha belägg för att må dåligt.

Jag kan inte garantera dig välmående för att siffran på vågen börjar klättra uppåt. Inte heller att du kommer vara fri från din ångest och eventuell depression den dagen du når normalvikt och att alla problem kommer att vara lösta. Anorexia är en psykisk sjukdom med fysiska konsekvenser och problemet sitter alltså i huvudet. Men hur mycket du än försöker förneka viktens betydelse så går det inte. Svälthjärnan är tokig, det har min erfarenhet lärt mig och att bli fri från anorexia utan att gå upp i vikt är därav omöjligt. Du måste alltså möta din rädsla, äta maten trots att det gör ont.

Redo, det blir du aldrig. Ett kilos minus på vågen blir lätt till flera, viktgränsen kommer att fortsätta att sänkas. Så ta tag i det, gör en förändring. För aldrig någonsin har jag hört att någon ångrat sig. Att livet som mager skulle vara bättre än det som hälsosam. Alla är vi rädda för att ta steget. Men för att vara modig krävs det att man är rädd. Så våga vara modig!

 

 

 

#1 - - J:

Tack för påminnelsen! Precis vad jag behövde just nu! Tack!! Kram

Svar: Vad bra att det kunde hjälpa! Du är bra du! Kram
Hälsogrubblaren

#2 - - Anonym:

Jag tänker ofta på detta med rädslan att gå upp i vikt. I "klara" stunder tänker jag att "fint, jag har kunnat gå ner, nu kan jag väl visa hur man går upp!"

Svar: Jamen helt rätt tänkt ju! Det gäller att försöka använda vinnarskallen på andra hållet.
Hälsogrubblaren

Till top