Utmaningsförslag

Tips / Permalink / 4

Du som själv är sjuk i en ätstörning du vet, vet att anorexia är en sjukdom vilken man aktivt måste besegra för att bli frisk från. Att den kräver sina strider och inte går att vänta ut, på att man en dag ska vaka upp och vara frisk. En förkylning går att sova bort men inte en ätstörning så idag tänkte jag därför passa på att lista mina mest kreativa tips för hur du på olika sätt kan utmana dina demoner. För mig har dessa varit bra och jag hoppas att även du kan finna någon av dem användbara.

6 förslag på hur du kan utmana anorexin:

  • Diet swap. Ät exakt samma mat som kompisen eller syrran gör under en hel dag. Detta kan vara ett bra sätt att få perspektiv på vad andra äter, vad som är normalt.
  • Fearfood Fridays. Utmana en av dina maträdslor varje fredag.
  • Utmaningsvecka. Avdramatisera ett ångestladdat livsmedel genom att äta det varje dag under en veckas tid.
  • Överraskningsgotte. Be någon köpa sju olika överraskningsmellis till dig som du sedan äter varje dag under en vecka. Detta är ett kul sätt att vidga vyerna, prova nytt.
  • Låt någon annan laga middag åt dig och sedan lägga upp en portion utefter vad hen anser vara rimligt.
  • Skriv lappar med utmaningar som du upplever som tuffa just nu, vik ihop och lägg i en burk. Dra sedan en lapp var eller varannan dag och anta utmaningen.
 
 
#1 - - Anonym:

Tack för dessa bra tips😀

#2 - - Jassa:

Omg! Läskigt, men jag är på!

Svar: Haha verkligen! Men gött!
Hälsogrubblaren

#3 - - Jassa:

Kört 3 utmaningar nu på 1.5 vecka. Blev alldeles för intensivt med den tredje som jag gjorde nu på morgonen. Ångesten kväver en och illamåendet är här. Hur gör du när D blir för mkt? Avbryter du o tar D annan gång eller kör ändå? Känns som att det tar så mkt tankeverksamhet bara :/ iaf denna gång.

Svar: Oj, vad imponerande. Men jag förstår att du har haft en tuff tid då. Jag tror på att backa hem då, pusta ut några daga dör att sedan köra vidare. Du vill ju inte riskera att hjärnan blir utmattad. Ta hand om dig och kämpa på! :)
Hälsogrubblaren

#4 - - Jassa:

Tack! O tack för svar! Blir nog en veckas uppehåll med utmaningar, men nästa är jag på't igen! Minst en i veckan! Men till dess, bara andas. Tack igen! O ta hand om dig du med! Kran

Svar: Gör så, det låter ju som en bra plan! 😊 Brukar också köra en större utmaning i veckan 😊
Hälsogrubblaren

Till top