5 tips till dig som tvekar på om du ska ingripa

Till dig som anhörig / Anhörig, Anorexia, Närstående, Råd, tips, Ätstörningar / Permalink / 0

Idag tänker jag ta ett annat perspektiv här på bloggen, vända mig till dig som står utanför ätstörningsbubblan men som på något märkligt sätt ändå befinner dig i den. TIll dig som har en vän eller ytlig bekant som du misstänker har en ätstörning. Ja du, du ska veta att din roll är viktig och din insats kan göra stor skillnad. Många gånger på ett annat vis än den som ingår i den drabbades innersta krets och familj. Ibland är det nämligen svårare att ignorera den som inte förväntas se problematiken vilket också gör att orden biter hårdare. Så har det åtminstone varit för mig och det min mamma sagt hundra gånger har mina vänner eller gympersonalen endast behövt säga en. Därför vill jag idag dela med mig av några tips och råd till dig.

5 snabba tips till dig som är vän eller ytligt bekant med någon som kämpar med en ätstörning.

  • Visa att du bryr dig och ser att personen mår dåligt. Hellre att du är aktiv och råkar formulera dig klumpigt än fegar ur och förblir passiv.
  • Respektera personens integritet och gräv till en början inte för djupt i problemet.
  • Ge tips om du har några eller kontaktuppgifter till en ätstörningsmottagning. Erbjud dig att hjälpa om hen behöver.
  • Var transparent kring dina egna matvanor och vikt om du är bekväm med det. Detta kan nämligen ge perspektiv för vad som är sunt och normalt.
  • Var kreativ. Om maten känns jobbig, hitta andra sätt att umgås på.

Och kanske viktigast av allt, sanna kvar och ha tålamod. Lämna inte för att personen förändras eller är krävande under en period. Det är sjukdomen som styr. Din vän bekant kommer tillbaka så håll ut.

 

 

 

Till top