En systers sätt att hjälpa

Gästbloggare / Permalink / 0

Idag bjuder jag på ett utdrag ur min bok...

Vi har alltid haft en väldigt nära relation jag och min syster och jag har sett henne som en stor inspirationskälla genom hela vår uppväxt. En förebild vars inre driv, kreativitet och handlingskraft har motiverat och format mig mycket som person. Hon har alltid varit exemplarisk i skolan, på träningarna och har jämt gjort kloka val. Det förtroende som jag alltid haft för henne gjorde det svårt för mig att se igenom hennes ständigt återkommande bortförklaringar den dagen hon började utveckla en ätstörning. Inte kunde väl min syster ha förlorat sitt sunda förnuft, det som hon haft genom hela livet?

Vid mina konfrontationer fick jag alltid mycket pedagogiska och övertygande förklaringar från min syster. Isabelle fick med sina motiveringar det att låta både sunt och normalt att utesluta kolhydrater och fett, övergå till vatten som enda dryck liksom dra till gymmet dagligen. Trots att jag till viss del köpte hennes argument fortsatte varningsklockorna att ringa som konstant bakgrundsmusik i mitt huvud. Innerst inne förstod jag vad som skedde framför mina ögon men hade precis som Isabelle svårt för att acceptera det.

Under Isabelles kamp och resa har det varit svårt att veta vilken roll jag ska ta som syster. Isabelle och mamma har varit starka tillsammans och försökt hitta nya vägar för att lösa sjukdomens många komplexa problem. Jag har istället intagit en annan kompletterande roll där jag försökt flytta fokus från sjukdomen till annat. Detta för att skapa en känsla av normalitet i en tillfälligt stökig vardag. Självklart vill alla i den drabbades omgivning hjälpa men jag tror att det är viktigt att inte låta allting kretsa kring sjukdomen. Isabelle är mycket mer än bara sin anorexia och detta har jag försökt bevisa för henne.

Isabelles och mammas samtal, planering och coaching tror jag har varit jätteviktiga och enormt hjälpsamma. Men ibland tror jag lika viktigt att försöka rikta tankarna på annat om så bara för en halvtimme vid ett julbak, en film eller shoppingrunda.

 
Till top