Lura dig till bättre självkänsla

, Tips / Anorexia, Självkänsla, tips / Permalink / 0

Ätstörningar och en skadad självkänsla hänger ihop, självkritiska individer är sjukdomens främsta offer. De är lätta byten, antagligen för att en dålig självkänsla innebär ett stort bekräftelsebehov vilket ätstörningen är skicklig på att fylla. Känslan av att vara duktig bantare bygger tillfällig självkänsla. Falsk självkänsla.

Viktigt i tillfrisknandeprocessen från en ätstörning är att bygga sin självkänsla parallellt. Skaffa den mentala rustning som äkta självkänsla ger. Ju tryggare vi blir i oss själva desto bättre kan vi också tackla vår omvärld och framtida motgång. Tiden vi ägnar åt att bygga vår självkänsla är därför välinvesterad.  

Ett sätt att träna sin självkänsla är att lura sig till den. Fake it until you make it. Bestäm dig för att vara säker i dig själv och agera därefter. Till sist kommer inte bara din omgivning vara övertygad utan också du själv. Här kommer fem bra tips som kan hjälpa dig till bättre självkänsla.

5 Enkla knep för att lura till dig bättre självkänsla:

  • Sträck på dig! Våga ta plats, utstråla självsäkerhet och gå med pondus. Använd ditt kroppsspråk och be aldrig om ursäkt för att du existerar.
  • Bär kläder som du trivs och känner dig fin i. Låt inte din ätstörning övertyga dig om att oversize och mjukiskläder alltid är bäst.
  • Tänk på språket! Bojkotta nedvärderande ord och ge dig istället själv komplimanger när du står där i provrummet på HM.
  • Acceptera och ta emot komplimanger från andra. Säg tack, skippa bortförklaringarna.
  • Imponera på dig själv. Bestäm dig för hur du vill vara och agera därefter. Glöm inte att klappa dig själv på axeln för den fantastiska person du är.
 
Till top