Prioritera dig själv

Hälsodebatt / Permalink / 0

Jag är och har alltid varit väldigt mån om andra, vänt ut och in på mig själv för att bli omtyckt och göra rätt. Vara  perfekt, duktig och ibland nästan omänskligt ordentlig. Har alltid kämpat för att vara en god vän, dotter, student liksom anställd. Dessutom gärna allt på samma gång vilket många gånger gjort att jag inte haft tid för mig själv, mina behov och egna vilja.  

I mitt fall har det många gånger varit min osäkerhet inför hur andra kan tänkas ta emot ett nej eller en dålig prestation som fått mig att hela tiden jaga min egen svans. Rädslan inför att upplevas som egocentrisk, självupptagen. Tills nu, när förstår att så inte alls är fallet och en insikt alla perfektionister borde komma till är att prioritera sig själv inte är egoistiskt. Snarare nödvändigt ibland och genom att fokusera på vårt egna välmående kan vi sen också bättre påverka andras. Allt börjar med oss själv och precis som du måste sätta på din egen syrgasmask innan du kan hjälpa dina barn på ett flygplan gäller samma sak allt annat i livet.

Att våga lyssna på kroppen, säga ja när magkänslan instämmer och nej när den inte gör det är för mig idag imponerande. Det visar på självrespekt och att man förstår sitt egna värde. Själv är jag idag på god väg och under de senaste året har anorexin gett mig många värdefulla insikter kring just min perfektionistiska ådra. Har gjort mig mer observant och ödmjuk till kroppens signaler. Lärt mig att våga lyssna på dessa och ta beslut utifrån vad jag behöver snarare än andra tycker vilket är viktigt, jätteviktigt.

 

 

 

Till top