Veckoutvärdering: ånget

Veckoutvärderingar / Permalink / 2

Jag som välkomnade 2017 med öppna armar och höga förväntningar måste erkänna att jag än så länge är besviken. Inte på dess två första dagar vilka var bra men därefter gick det utför och den extrema ångest jag kände i söndags höll på att kväva mig totalt.

Just nu blir jag tokig på anorexins ekorrhjul, hur de olika tillstånden ständigt avlöser varandra och hur jag aldrig någonsin tycks få en paus från alltihop. I förra veckan var det min sociala fobi mitt mest centrala problem vilket är en märklig känsla som jag varit befriad ifrån i ett par månader nu men som gör mig nervös inför allt som sker utanför hemmets trygga miljö. Får mig att krympa en redan liten trygghetszon och bygga ett mentalt fängelse. Vad det egentligen är som skrämmer mig har jag dock svårt att sätta fingret på och rädslan behöver inte nödvändigtvis vara kopplad till mat. Inte alls utan sociala möten oavsett karaktär har alla känts jobbiga.

Det var mycket som spökade i min hjärna under förra veckan och efter en lång deppig period har det nu snarare varit ångest som dominerat. Detta har helt enkelt varit priset jag fått betala när jag utmanat mycket. Dock har jag stått stark veckan ut, helt enkelt vägrat att kompromissa med Knut vilket berott mycket på att jag just nu är nära att få börja träna så smått igen. Därför är oerhört målmedveten och vill gå upp i vikt. Det bevisades i morse då jag levererade jag en ökning på 0,5 kilo. Ett resultat jag idag är stolt över.  

#1 - - Anonym:

Det är bra med små delmål med belöningar på vägen, det gör att man orkar kämpa lite extra när det tar emot! 👏

Svar: Ja, jag tror också att det är superviktigt! Det gör resan lite lättare. :)
Hälsogrubblaren

#2 - - Anonym:

Det är så skönt att du erkänner allt det jobbiga som händer det får mig att känna att jag inte är värdelös som känner likadant. Ena dagen ok nästa mår man skit med både ångest och socialfobi och dålig självkänsla. Mitt i denna svacka är det alltid extra jobbigt med maten. När man tror att nu blir det bra och man fått uppleva några bra dagar så slår ångest, magont, illamåendet till. Kan du känne illamående och magont? Men du är en kämpe och ska vara stolt över dig själv❤️

Svar: Tack, det värmer att du tycker om det jag skriver. Och du är allt utom värdelös. Livet är en berg och dalbana just nu och jag tror att man får låta det vara så. Lita på att det kommer en dag då det inte stormar såhär. Men då krävs det att man fortsätter kämpa. Illamående känner jag inte igen. Men magont absolut. Jag brukar få det när jag äter i sammanhang som känns obehagliga. Vi är kämpar båda två. Ta hand om dig <3
Hälsogrubblaren

Till top