Recept: Rabarberpaj

Recept / Anorexi, Anorexia, Fika, Havregryn, Rabarberpaj, Recept, Smulpaj, Ätstörningar / Permalink / 0
Rabarberpaj, så enkelt, gott och dessutom väldigt somrigt. Förra sommaren åt jag inte en enda men som konstrast har jag under denna sommaren tagit revansch och nog slagit personligt rekord i antalet portioner rabarberpaj jag ätit. Det har blivit många, så många att jag numera nästan vill kalla mig lite av en både professionell rabarberpajsbagare och ätare. Jag kan min skit nu, har provat så många recept att jag dessutom tror mig ha hittat det absolut godaste. Recepetet som jag idag tänkte dela med mig av till er. Enjoy!
 
Ingredieser: (1 portion - för hel paj: gör 5 portioner)
3 Stora rabarberstjälkar
1 msk Socker
 
20g Smör
2 msk Havregryn
1 msk Vetemjöl
1 msk Socker
1-2 tsk Kardemumma
1 tsk Vaniljsocker
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 220 grader och ta fram en liten pajform, 10 cm diametern. Tvätta, skala och tärna rabarberna och strö över 1 msk socker.
2. Blanda rumsvarmt smör, havregryn, vetemjöl, socker, kardemumma och vaniljsocker i en skål och smula över rabarberna.
3. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter eller tills rabarberna är mjuka.
 
Till top