Recoverykonton

Livet med anorexi / Anorexi, Anorexia, Recovery, Ätstörning, Ätstörningsmottagning / Permalink / 0
I förra veckan fick jag frågan vad jag tycker om att ha så ett så kallat "recoverykonto", vilket för den som inte vet är ett sjukdomsrelaterat instagramkonto på vilket man dagligen publicerar bilder på sina middagar och sedan också scrollar igenom andras. Frågan om just recoverykonton har jag tagit upp tidigare och då haft en väldigt positiv syn på eftersom jag tycker det skapar en härlig gemenskap och tar bort känslan om att vara ensam med sin sjukdom. Det tycker jag fortfarande men idag är jag dock mer kluven och vet inte riktigt vart jag står längre, främst eftersom jag numera även ser nackdelar med att hela tiden befinna sig i den anorektiska bubblan. För- och nackdelar som jag tänkte lista nedan.
 
Fördelar med ett recoverykonto:
  • Man blir del av en gemenskap och känner sig inte lika ensam med sin sjukdomsbild.
  • Att få peppa andra kan bli ett sätt att också peppa sig själv.
  • Att publicera bilder på maten man äter kan bli en drivkraft till att faktiskt äta ordentligt.
  • Friska beslut uppmuntras av andra vilket gör att man känner sig extra stolt.
  • Man kan hitta vänner och på så sätt utmana tillsammans vilket kan kännas lättare än att göra resan själv.
 
Nackdelar med ett recoverykonto:
  • Det kan lätt bli att man normaliserar den anorektiska livsstilen och att den anorektiska identiteten därmed förstärks.
  • Man jämför sig med andra anorektiker istället för friska människor.
  • Instagram är en miljö där det är lätt att bli triggad av andra konton som inte tar ansvar för bilderna de publicerar och då kanske lägger upp bilder på för lite mat eller skriver för detaljerat om sina ätstörda tankar. 
  • Istället för att försöka komma ur den ätstörda bubblan går man djupare in i den.
  • Det kan innebära ett överdrivet fokus på mat som man vill komma ifrån.
 
Till top