Du är inget undantag

Livet med anorexi / Anorexia, Mat, Undantag, Ämnesomsättning, Ätstörning / Permalink / 3

Tänk om jag hade kunnat äta lika mycket som henne utan att bli tjock”. Känner du igen tanken? Har kanske tänkt den X antal gånger precis som jag har gjort? Alla verkar vi tro att vi är det där undantaget, hon som kommer att gå upp i vikt av salladsblad och luft medan andra kan äta hela Ben & Jerry pints utan att rusa upp i vikt. Orättvist, att dem kan men inte du, inte jag  Och jovisst vore det något att bli avundsjuk på, om det faktiskt var sant vill säga.

Men vi är inga undantag, varken du eller jag. Har med största sannolikhet prick samma förutsättningar som alla andra, friska såsom sjuka. Det finns alltså inget jag och dem, det är bullshit. Vi är alla människor, utrustade med smarta kroppar allihop. Kroppar som inte går att överlista och som kommer att ta hand om maten, förbränna den utan att vi varken behöver springa milen eller gå till gymmet.

Sluta därför tro att du är någon ubermensch med rubbad ämnesomsättning och vars kropp inte kan spjälka mat. Kan andra äta vad tusan de är sugna på utan att bli tjocka så kan du, så kan jag.


#1 - - [email protected] :

Du är bäst och så peppande

Svar: Åh men taack, vad glad jag blir 😃😙
Hälsogrubblaren

#2 - - Ewa:

Hej, Du har kommit långt och jag gillar Din blogg. Så ta inte detta som negativt. Jag är övertygad om att hur mycket vi kan äta styrs mycket av genetiken. Jag har t ex en väninna med trådsmala föräldrar, hon äter tom extra smörgåsar för att gå upp litet i vikt. Själv har jag vid ett tillfälle utan matrestriktioner gått upp 7 kg på 6 veckor, ingen fattade att det kunde gå så snabbt, och det handlade inte om hetsätning. Jag har ätstörningsproblematik, jag äter så att kroppen får det den behöver, men ingen glass, tårta eller godis - jag är fö inte alls förtjust i sötsaker. Det är alltså ingenting mot Din kamp mot Knut. kram Ewa

Svar: Tack! 😊 Lite exta inspel är aldrig fel så jag tar det inte negativt. Men visst har du rätt, alla har vi olika förutsättningar. Men min poäng är att vi inte är konstigare än alla andra. 😊 Sen finns ju såklart avvikelser.
Hälsogrubblaren

#3 - - Anonym:

Det kan finnas andra obalanser som gör att man kan gå upp fortare i vikt Ewa. Ingen frisk normalt fungerande kropp gör det. Även de med tidigare fetma kan öka fortare pga fler fettceller. Men för de allra flesta fungerar Isabelles resonemang.
/Lisa

Till top