Recept: Morotskaka

Recept / Permalink / 1
Idag ska ni få receptet på världens kanske godaste morotskaka, så god att jag önskar att jag kunde skryta om att receptet vore mitt eget. Men icke, den här gången hjälpte min käre vän Google mig lite. Hursomhelst så är den här kakan av en annan värld och gör mig faktiskt lite mer motiverad att gå upp i vikt. God medicin, hehe. 
 
Ingredienser (25 st):
4 st Ägg
4 dl Socker
200g Smält smör
6 dl Rivna morötter
4 dl Vetemjöl
2 tsk Bikarbonat
2 tsk Bakpulver
1 tsk Kanel
1,5 tsk Kardemumma
 
Glasyr:
200g Färskost
150g Rumsvarmt smör
3 dl Florsocker
2 tsk Vaniljsocker
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Riv morötter på rivjärnets grövsta sida. Smält smöret och låt det svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt med en elvisp och rör sedan ner smör och mjöl. Därefter de torra ingredienserna och morötterna.
4. Smörj och bröa långpannan i storleken 20x30 cm. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter.
5. Glasyren: Elvispa ihop samtliga ingredienser till en slät kräm. Smaka av och tillsätt eventuellt mer vaniljsocker. Bred krämen över den svalnade kakan och skär upp den i lagom stora rutor.
 
#1 - - Madde:

Ååh, älskar morotskaka! :D
"God medicin!" - Bra uttryck, de kommer jag bära med mig! För mat är bra, mat behöver vi för att må bra! Kanske den godaste medicinen men också den tuffaste mentalt! Men det gör oss friska och glada, så, så värt det! <3

Svar: Jamen visst är det gott? Har ätit morotskaka varje dag i en vecka nu och inte tröttnat än, haha. Jag tror att det är bra att se det så. Som medicin, god medicin, för det är det ju. Men precis som du säger kan den vara tuff mentalt, oavsett hur god den är <3
Hälsogrubblaren

Till top