Tänk såhär vid ångest

Tips / Anhörig, Anorexia, tips, Ätstörning / Permalink / 0

En av mina värsta upplevelser i livet är panikångest. En känsla som tar över sitt offer på ett sätt som du bara förstår om du upplevt den själv. Den förgör och trots att jag idag inte har problem med panikångest längre har jag fortfarande starka minnen från mina attacker, hur jag lät den fruktansvärda känslan ta över och styra mig. Fick mig att försöka fly, för det mesta ut i skogen till en sten.

Idag tänker låta dig lära av mina misstag, för att fly är ingen lösning. Istället vill jag tipsa dig om konstruktiva tankar du kan försöka tänka när ångesten sätter klorna i dig, tankar betydligt bättre än de jag tänkte.

I ångestens värsta stunder, tänk då såhär...

  • Ångesten du just nu genomlider är ett kvitto på att du tagit ett friskt beslut, ett bevis på att du kämpat mot anorexin. Vad grym du är!
  • Ge det max en halvtimme och sen kommer du att ha överlevt en panikångestattack. Var stolt över att du då vunnit ett världskrig.
  • För varje friskt beslut och ångestattack du tar dig igenom kommer ångesten också att avta. Nästa attack är alltså förhoppningsvis lite mildare.
  • Det är inte du som har panik, det är sjukdomen vilken du just nu bekämpar.
  • Det handlar om minuter sen kommer det du just nu upplever att vara över.
tip
Till top