Veckomatsedel v.23

Veckomatsedlar / Permalink / 6
Veckomatsedel, det var ett tag sedan. Så vi kör en sådan idag när jag för en gång skull planerat lite inför veckan som kommer och faktiskt har någorlunda koll på vad som kommer att ligga på tallriken. Kanske kan det hjälpa dig som just nu har lite idétorka men är sugen på att äta något nytt. Käka samma som mig då vettja!
 
Måndag: Kycklingfilé med potatissallad och grönsaker.
Tisdag: Pasta med vitlöksfrästa räkor, vitt vin, paprika och tomat.
Onsdag: Ris med sojastekt kyckling, sojabönor, mango, avocado, syrade morötter och sesamfrön.
Torsdag: Hälleflundrafilé med stekt gnocchi, broccoli och tzatziki.
Fredag: Sushi (på restaurang med Elin)
Lördag: Kycklingburgare i briochebröd med sötpotatispommes, grönsaker & bbq-sås.
Söndag: Ugnspannkaka med lingonsylt.
 
Pasta, ris och gryn tar jag alltid så mycket som det står angivet på förpackningen är en normalportion. Protein brukar jag ta det mitt ögonmått säger är 150g vilket, om man ska ta kyckling som exempel, motsvarar det lite mer än en ganska så stor bit kycklingfilé.
 
Nu när ni ändå är inne och läser så har jag dessutom en idé som jag skulle vilja bolla lite mer er. Jag tänkte nämligen att det vore himla kul att samla våra gemensamma tips för att bli frisk från sin ätstörning här på bloggen. Så har du några superknep som fungerar för dig, skriv då gärna en kommentar eller personligen till mig på Instagram så publicerar jag gärna. Vill du kanske istället gästblogga, dela med dig av din resa och historia, så går det precis lika bra. Personligen är jag supernyfiken på er bild av sjukdomen. Så är ni sugna - skriiiv!
 
 
#1 - - Ida Jansson:

Bra idé 😃

#2 - - Jassa:

Jag har ingen egen blogg, men jag skriver gärna ett gästinlägg här om jag får!

Svar: Absolut, gärna! 😊
Hälsogrubblaren

#3 - - Anonym:

Vad brukar det bli till lunch? 😄

Svar: Jag är ju en brödmänniska så jag gillar att göra lite matigare mackor till lunch. Det är väl favoriten just nu. Annars typ bananpannkaka med olika toppings. 😁
Hälsogrubblaren

#4 - - Anonym nummer 2 hehe:

Hejsan, ännu en matfråga, hoppas det är okej!:$ vad äter du till kvällsmellis/snax/efter maten? Jag tycker det är svårt att veta riktigt vad som är bra och lagom! Förstår att som du äter passar dig och att man måste lyssna på sin egen kropp men vore skönt att höra lite hur det kan se ut för andra och få tips och lite pepp! Kram

Svar: Haha men såklart det är! Det brukar variera men just nu blir det ofta glass (läs, typ alltid) Då ofta ett halvt paket (om paketen är 0,5 l). Annars brukar jag äta rabarberpaj med vaniljsås. Om jag är hungrig (vilket jag sällan brukar bli efter middagen) äter jag helst rostade mackor eller flapjacks. Kram
Hälsogrubblaren

#5 - - tillläggsfråga wohu:

Men gud vad gott, är faktiskt huvudsakligen glass efter maten här också faktiskt-KAN inte lägga mig utan något gott efter maten hah går inte!! Men så tänkte jag, ser du på den glassen som extra tillägg bara för att gå upp i vikt eller tänker du att det är något du kommer fortsätta med även när du är "klar" med viktdelen? Det är ju ingen stor mängd glass utan låter som en bra vardagsefterrättsmängd, eller hur tänker du? Vet inte hur mycket du har kvar som du vill återhämta viktmässigt men vore spännande att höra hur du tänker att du ska fortsätta äta när du uppnått en vikt som du trivs i och vill behålla. Kommer du behöva "ändra" mycket från hur du äter idag eller hur ska du göra då?!
Föresten måste jag passa på att skriva att er podd är GRYM, här har ni en trogen lyssnare :D

Svar: Jamen glass är ju det bästa som finns! 😍 Och det kommer jag att äta även när jag är normalviktig igen. Icke att jag tänker sluta äta glass! Men för att gå upp i vikt brukar jag lägga till annat extra under dagen också men vad det kan vara varierar. Ibland mer glass o ibland något annat! 😊
Hälsogrubblaren

#6 - - Siri:

Vad fint att du skapar ett forum för det här. Ligger mig varmt om hjärtat att prata om problemen, men det är svårt i det vardagliga livet, inget som är lätt att ta upp alla gånger. Bidrar gärna med något om jag kan komma på, eller bara prata! Finns på mail och bloggen tex. Kram

Svar: Åh men tack! :) Vad kul! kram
Hälsogrubblaren

Till top