Det här med att väga sig

Livet med anorexi / Permalink / 0

Låt oss prata om det här med att väga sig. Detta sjuhelsikes ångestmoment som liksom kan få en dag att skita sig totalt, också en hel vecka om man har otur och siffran på vågen inte alls stämmer överens med vad man förväntat sig eller kompromissat med sin ätstörning om är okej. Det är ett jäkla krux det där och som ni säkert känner till är det sällan siffran faktiskt visar exakt vad man önskar. För det får inte vara minus, inte för mycket plus, men inte heller ska man stå stilla i vikt.

Som många av er säkert redan vet har jag under det senaste året inte bara vägt mig under mina besök på ätstörningsmottagningen utan också hemma en gång i veckan, på så sätt fått en mer realistisk vikt med små felmarginaler. I Lund kan jag nämligen ena gången väga mig direkt efter en måltid och nästa precis innan vilket gör att siffran då diffar mer än vad den gör hemma. Upplägget har fungerat bra och både jag, mamma och personalen i Lund har varit nöjda med det. Tills på senare tid då jag börjat ifrågasätta den där vägningen på måndagsmorgonen. Vad den egentligen tillför mer än viss kontroll över min viktkurva? Om det kanske dessutom triggar lite att ibland mötas av en annan siffra än jag förväntat mig. Därför har jag under de senaste veckorna försökt bli lite mer flexibel angående vilken veckodag jag väger mig och hur ofta. Det måste alltså inte vara på just måndagar längre. Inte heller med exakt sju dagars mellanrum. Allt eftersom att jag vågat släppa mer på mina rutiner har jag också insett hur otroligt skönt det är att inte ha stenkoll på vad jag väger. Att det gör det lättare att äta och leva mer normalt.

”Det man inte vet mår man inte dåligt av”. Ni har säkert hört det uttjatade uttrycket förut men i det här fallet tycker jag att det verkligen är sant och just nu ser jag ingen som helst mening med att väga mig regelbundet längre. Det triggar sjukdomen mer än vad det hjälper mig ur den och just nu vill jag inte bara bli fysiskt frisk, jag vill också bli fri, själsligt och mentalt. Därför är min plan att dra ner på vägandet framöver, inte ha några direkta rutiner för det utan stämma av när det passar. Skulle detta sedan inte fungera får jag helt enkelt ändra metod framöver men just nu känner jag att det är värt ett försök.

 

 

Till top