Recept: Havrebollar med kardemumma och singoallamitten

Recept / Permalink / 2
Idag ska ni få världens kanske godaste recept. Ett recept som kom till under en väldigt kreativ dag i köket för ett par veckor sedan och som jag har bakat flitigt sedan dess. Receptet är på en upprgraderad version av den traditionella cokladbollen, kardemummabollen. Med en twist dessutom. Enjoy!
 
Ingredienser (4 stora bollar):
1,5 dl Havregryn
50g Rumsvarmt smör
2 tsk Vaniljsocker
2 msk Socker
1 msk Citronjuice
2-3 tsk Kardemymma
Pärlsocker att rulla bollarna i
 
Valfritt:
4 Singoallakex
20g Smör

1. Rör ihop smör, socker, vaniljsocker, havregryn, citronjuice och kardemumma till en smet.

2.  För singoallamitten: Krossa singoallakexen med en mortel och smält smöret. Blanda smöret med kexen och rulla till fyra runda bollar.

3. Dela havresmeten i fyra lika bitar och rulla till bollar med singoallakulan i mitten.

4. Rulla havrebollarna i pärlsocker och ställ dem kallt i minst 30 minuter innan servering.

 

#1 - - Anonym:

Jag har funderat på en sak, eller en fråga. Det känns som du är väldigt ambitiös med bloggen och med ett bokprojekt och utmanar dej och är verkligen jätteduktig. Ibland berättar du också om bakslag och pngestar mm. Du ger en realistisk och tydlig bild av hur det är. Hög igenkänning!
Men jag bara tänkte, blir också ditt tillfrisknande som en slags prestation? Att bli frisk på ett perfekt, klokt och reflekterande sätt? Du gör ju så mkt rätt ich verkar ha en så klok mor. Hoppas du ibte glömmer bort den lilla Isabelle som vill göra tvärtom och trotsa. Att detta blir din tillfrisknadsprocess och inte ett perfekt bokmanus.
Detta var bara en reflektion somsagt, svara bara om du vill! Och Ingen kritik, snarare beröm då du är så himla duktig och modig! Känner igen mej mkt men jag har iaf haft behov av att trotsa, inte alls vara så där perfekt och tok-regridiera emellanåt 😉 Och det har vart viktiga faser för mej, också!
Men du är grym!! Kram o kör på 😀👍🏻

Svar: Tack för din fråga, den fick mig verkligen att reflektera! :) Nödvändigt. Jag svarar gärna på den i ett inlägg :)
Hälsogrubblaren

#2 - - Emelie:

Hej!
Du har säkert fullt upp och så, men jag skulle verkligen vilja ha någon att prata med ibland, ligger en bit in i tillfrisknandet men känner mig väldigt ensam, du är en sån grym inspiration för mig och det vore kul att prata vidare med dig.

Svar: Hej, tack för dina snälla ord. Absolut kan vi prata vidare. Du hittar mig lättast på Facebook, Isabelle viola andersson. :)
Hälsogrubblaren

Till top