Recept: Potatis- & purjolökssoppa

Recept / Recept / Permalink / 1

Nu ska jag snart sätta mig på tåget mot Stockholm och till Denise. Det ska verkligen bli så kul och en helg med miljöombyte och kompishäng är precis exakt vad jag behöver just nu. Eftersom tiden är knapp nu på morgonen blir det därför ett ganska så hastigt inlägg idag. Jag tänkte att jag helt enkelt bjuder på ett recept på en suppersmarrig potatis- och purjolökssoppa som jag just nu äter ofta till lunch. Den kan jag verkligen rekommendera er att laga. Trevlig helg allesammans!

Ingredienser (2 portioner):
300g Potatis

1/2 Purjolök

1 Vitlöksklyfta

1 Grönsaksbuljontärning

2 dl Matlagningsgrädde

 

Gör så här:

1.    Skala och tärna potatis, pressa vitlök och skär purjolöken i mindre bitar.

2.    Stek purjolöken & vitlöken  i matfetttills de får färg. Tillsätt 5 dl vatten, buljongtärning samt potatis och koka upp.

3.    Koka tills potatisen är mjuk, cirka 15-20 minuter.

4.    Häll av det mesta av buljongen i en bunke som du sparar och mixa resten slätt med stavmixer.

5.    Tillsätt 2 dl matlagningsgrädde och rör sedan ner buljong till önskad konsistens.

6.    Servera din soppa tillsammans med bröd!

 

#1 - - Björn:

Njut av helgen i Stockholm o kompishänget med Denise,kram Pappa

Svar: Tack 😘❤
Hälsogrubblaren

Till top