Metod för att bli frisk från anorexia

Tips / Permalink / 0

Igår fick jag en idé, en ganska suverän sådan måste jag ändå erkänna. Jag kom nämligen, under min kreativa eftermiddagspromenad, att tänka på ett belönings- och poängssystem som skulle kunna fungera som ett riktigt bra hjälpmedel för att bli frisk. Synd att jag kom på det ungefär ett år för sent bara och inte när jag själv behövde den som mest. Jag tror nämligen att detta är ett klockrent sätt att kicka igång sitt tillfrisknande på. Så idag vänder jag mig till dig som är redo för avstamp men inte riktigt vet hur eller vart du ska börja. Börja såhär.

Jag tror på belöningar, både kort- och långsiktiga sådana. Det sporrar, hjälper även den som har det knapert med motivation att hålla näsan över vattenytan. Det gör det värt att fortsätta kämpa, så även de dagar då man inte orkar. Eller jag kan ju bara tala för mig själv men i mitt fall har belöningar fungerat bra och varit en stark drivkraft när det varit som kämpigast. Med det sagt menar jag såklart inte att resor och andra lockbeten fungerar som enda motivation, men som en extrahjälp.

Nu till mitt belönings- och poängsystem. Det första du måste göra är att lista dels all den mat du idag är rädd för men också allt annat som du tycker är jobbigt och är relaterat till din ätstörning. Kanske att äta utöver matschema, att avstå motion eller att prova en ny maträtt. Försök hitta det som just du tycker är tufft och kämpigt. När du listat alla fearfoods och utmaningar så poänger du sedan varje utmaning med en siffra från 1-5. Det som känns någorlunda lätt innebär ett poäng och det som känns som en nästintill omöjlig utmaning, det ger dig fem poäng.

När du har graderat utmaningarna så väntar det roliga, att bestämma belöningar som sporrar dig till att faktiskt vilja kämpa dig igenom alla dessa utmaningar. Kanske kan det vara att du får lov att gå på en viss konsert, göra något du längtat eller så kan det också vara något materiellt som kanske ett nytt smycke. Bestäm själv för vad som motiverar just dig.

Slutligen sätter du, helst tillsammans med någon annan, en poänggräns för hur många poäng du måste samla ihop. Kanske känns 50 poäng rimligt, men det avgör du såklart själv. Den dagen när du sedan tjänat ihop dina 50 poäng får du då också din belöning. Det är alltså du som styr och bestämmer hur snabbt det går för dig att tag dig till målet. Lika gärna som det kan ta en vecka kan det också ta en månad. Det är det din kämpaglöd som avgör!

Till top