Rädd men för vad?

Livet med anorexi / Permalink / 1

Jag förstår det inte, begriper verkligen inte hur det är möjligt att känna en så enorm rädsla men utan att veta vad den egentligen grundar sig i. Vad det är jag är så otroligt rädd för och tror ska hända när jag väljer att utmana den och ta steget ut ur min trygghetszon, rucka lite på mina rutiner. Göra nya saker som att åka på spontanutflykt eller äta middag en timme tidigare. Jag vet inte vad som stoppar mig men ändå är rädslan så stor att den många gånger övervinner glädjen.

Naturligt vore såklart om den här rädslan föddes ur min viktfobi, att det är den som ligger till grunden för mina handlingar vilket den indirekt också kanske gör när jag tänker efter. Men ändå, trots att jag förlikat mig med tanken att jag faktiskt ska fortsätta upp i vikt är rädslan ändå lika påtaglig. Jag vet alltså inte vad jag är rädd för men ändå suger känslan musten ur mig, håller mig tillbaka och sänker kvaliteten på mitt liv. Får mig att gå miste om så mycket vilket ju såklart är synd.
 
Så vad gör man åt saken, rädslan? Väljer att utmana? Hoppa fallskärm trots att man är höjdrädd? Bli pilot trots att man är flygrädd? Jag tror det och just nu tvingar mig att göra saker som är jättesvåra, som andra skulle se som rent nöje men som jag just nu tycker är jobbigt. Jättejobbigt.
#1 - - Anonym:

Hej!
Tänkte fråga dig eftersom du går till en dietist. Vad anser du är en komplett frukost? Och vad säger dietisten om frukost?
Är det ok att äta havregrynsgröt med mjölk, frukt/bär och ibland ett ägg? Yoghurt med mysli bär och ibland ett ägg? Och såklart en stor kopp te till detta :) Eller måste man äta macka också?

Svar: Hej, jag har själv ätit havregrynsgröt med mjölk, frukt/bär till frukost länge så just den diskussionen har vi haft. Dock har jag blivit rekommenderad att lägga till 1-2 mackor med smör och pålägg till det. Jag är alltså nästan säker på att hon skulle säga att du kan behålla din gröt men lägga till en macka med smör och ditt ägg på. :)
Hälsogrubblaren

Till top