Recept: Rabarberkladdkaka

Recept / Recept, baka, kardemumma, kladdkaka, rabarberkladdkaka / Permalink / 3
Recepttime! Idag ett riktigt somrigt recept som verkligen blivit en storfavorit här hemma, rabarberkladdkaka. Jag har totalt fått dille på rabarber de senaste veckorna och älskar det verkligen, tidigare som smulpaj men nu också som kladdis. Ser liksom rabarbertillfällen mest hela tiden och har därför hunnit länsa både vårt eget, grannens och igår också mormor & morfars trädgårdsland på just rabarber. Haha, årets rabarbersnyltare - här har ni mig. Men ärligt talat, baka den. För jag lovar, själen behöver den.
 
Ingredienser:
200g Smör
4 Ägg
3 dl Vetemjöl
5 dl Strösocker
 2 tsk Vaniljsocker
1-3 msk Kardemumma
1 msk Citronsaft
Rabarber
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Skär rabarberna i små tärningar och smält smöret i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en slät smet.
3. Smöra en form i storleken 25 cm i diameter och med löstagbar kant. Häll i smeten.
4.  Grädda kakan mitt i ugnen i cirka 15 min för kladdig konsistens.
5. Låt gärna kladdkakan stå i kylen över natten, då blir den som godast. Pudra den slutligen med florsocker lagom tills du ska servera den.
 
 
#1 - - Mormor och Morfar:

Detta låter verkligen gott, Isabelle

Rabarberkramar i massor

Svar: Supergod! Rabarberkramar på er också 😘
Hälsogrubblaren

#2 - - Liene Svärd:

Åh låter gott, ska provas!

Svar: Gör det, den är svårslagen! :)
Hälsogrubblaren

#3 - - Ida Jansson:

Åå låter så gott 😃

Svar: Den är verkligen supergod, och så somrig dessutom! :D
Hälsogrubblaren

Till top