Sannolikheten att börja hetsäta...

Livet med anorexi / Anorexia, Hetsätning, Hälsosam, Normalvikt, Pskisk ohälsa, Statistik, Ätstörning, Ångest / Permalink / 1
Under mitt senaste besök på ätstörningsmottagnigen hade jag och min läkare en väldigt intressant disskusion om sannolikheten att anorexia en dag ska övergå i hetsätning. Rädslan beskrev jag här på bloggen för ett tag sedan och fick då bekräftat att många av er känner samma oro inför detta som jag gör. Därför tänkte jag idag dela med mig av några av de argument vilka min läkare använde för att bevisa för mig att detta aldrig kommer att hända.
 
Rädslan är dock inte helt obefogad och enligt min läkare har idag nästan hälften av Sveriges befolkning problem med övervikt, vissa också fetma. Detta är såklart skrämmande siffror, siffror som till en början fick mig att tro att det då ju är 50% risk att jag en dag också kommer att ha samma problem. Men min läkare lyckades motbevisa mig och det finns idag statisik som visar på att majoriteten av dem som en gång lidit av anorexia inte tillhör denna hälft. Inte för att de inte är friska utan för att dessa personer helt enkelt väljer att leva en mer hälsosam livsstil än vad många andra gör. Dessutom finns det ytterligare statisik som visar på att den här gruppen av människor till och med ligger på BMI-skalans nedre del, men då ändå fortfarande inom normalviktsintervallet.   Rädslan är alltså obefogad och det finns idag inte något som talar för att den kommer att bli verklighet. Snarare tvärtom, att vi kommer att ha en god balans i framtiden. Så bär med er det, det tänker nämligen jag göra. 
 
 
#1 - - [email protected] :

Det där var nog det bästa jag kunde ha läst idag, tack för ett klokt och intressant inlägg

Svar: Kul att det kunde hjälpa! Ta hand om dig och kämpa på :)
Hälsogrubblaren

Till top