Frågestund

Livet med anorexi / Permalink / 0
Idag tänkte jag ta tillfället i akt och passa på att svara på några av de frågor som dykt upp i mitt kommentarsfält under de senaste dagarna, relevanta och bra funderingar som jag gärna vill svara på i ett inlägg. Jag tycker verkligen att det är superkul när ni skriver och uppskattar att ha en dialog med er som läser så fortsätt gärna med det. Well, här kommer dagens frågor.
 
Q: Hej! :) Jag hoppas det är okej att fråga detta då jag vet att många inte vill kommentera vikten osv eftersom det kan vara triggande och känsligt, men det är verkligen inte meningen att det ska låta så, jag hoppas du inte tar det på något dåligt sätt!! Som sagt är ju vikten bara en liten del av sjukdomen(den mentala är ju betydligt större) men eftersom du skrev lite om hur det gick med det förut undrar jag bara hur det har gått och var du står idag? har mycket vikt var att återhämta och hur du tänker kring det? hur gör du i sådanafall nu för att fortsätta upp och hur känns det? sen funderar jag på om du tränar / får röra dig hur mycket du vill? jag tycker du så är grym, en stor förebild! <3
 
A: Jag tar absolut inte illa upp, tycker snarare att det är relevant fråga värd att besvaras. Precis som du skriver var jag mycket mer öppen med min viktuppgång här på bloggen förrut men har idag valt att inte låta denna ta lika mycket plats längre eftersom jag med tiden insett att detta kanske kan vara triggande för vissa av er som läser. Man jämför sig och detta i sin tur vill jag inte bidra till.
 
För att besvara din fråga angående min viktuppgång så har denna gått otroligt trögt och långsamt under den senaste månaderna. Gick dessutom på fel håll ett tag i juni när jag fick ett mindre återfall vilket jag då också skrev ett par inlägg om här på bloggen. Idag har jag några kilon kvar att återhämta vilket jag ärligt talat tycker är jättejobbigt då jag i dagsläget har en väldigt skev kroppsuppfattning och känner mig så jäkla stor. Men trots detta har jag under de senaste veckorna ändå lyckats bevisa mig starkare än sjukdomen och nu faktiskt börjat leverera på vågen igen. Hädanefter är planen alltså att stanna kvar i samma flow och då nå min målvikt innan årsskiftet. Vad gäller fysisk aktivitet är det idag inte skadligt för mig att träna och jag får därför lov att gå till gymmet två dagar i veckan vilket jag också brukar göra.
 
Q: Har du fått något matschema och/eller något lista med portionsmängder den dietisten? Eller hur gör du för att veta så det är "rätt mängd"?
A: Nej, idag har jag faktiskt inte något matschema som jag följer eftersom jag kommit till ett stadie i mitt tillfrisknande då jag helt enkelt känner att hellre vill lita på min kropps signaler än på ett matschema. Eftersom jag dessutom är en sådan person som tröttnar väldigt snabbt på en och samma maträtt tycker min dietist också att ett matschema i mitt fall känns lite onödigt. Därför brukar vi istället prata om vad som är en rimlig portion, ta upp olika exempel vilket gjort att jag idag känner att jag har ganska så bra koll på detta.
 
Q: Hur löser du maten när du pluggar? Matlåda/or med dig? Roligt att du börjar plugga igen! Måste kännas både spännande och inspirerande?!
A: Bra fråga och att få ihop maten när man pluggar kan verkligen vara klurigt. Det har jag redan fått känna på och under den senaste veckan har jag tvingats bli betydligt mer flexibel i vad och när jag äter. Eftersom jag idag har föreläsningar på de mest märkliga tiderna måste jag just nu ofta äta lunch under själva föreläsningarna. När det blir så äter jag för det mesta någon matigare macka/baguette som jag har med mig och som inte luktar så mycket vilket hittills funkat bra! Hur jag kommer att göra framöver vet jag dock inte.
 
Till top