Att övervinna en rädsla

Livet med anorexi / Permalink / 1

Rädslor, alla har vi dem, vissa fler och andra färre. Just nu tillhör jag personligen kategorin med många och utöver mat omfattar mina rädslor idag också sociala sammanhang. Rädslor vilka kommit med anorexin och min därmed krympta trygghetzon men som jag nu kämpar för att besegra. I samband med detta också har insett hur tuff denna processen kan vara, att rädslor faktiskt inte övervinner sig själva. Istället kräver sin kamp, att man utsätter sig för dem inte bara en utan många gånger. Att det tar tid men blir bättre med efterhand. Första gången känns nämligen alltid tung, innebär ofta både tårar och ångest de luxe. Detta oavsett om det i mitt fall är en ny maträtt jag ska äta eller en kompis som jag ska träffa vilket gör att jag gärna inte vill ta tag i problemet. Jag bokar av. Väljer att möta rädslorna sen, men aldrig nu.

Den lätta vägen är dock inte alltid den rätta vägen och det blir faktiskt  bättre. Första gången jag skulle äta lax efter ett långt uppehåll smakade exempelvis fisken enbart ångest. Inte heller andra gången var den särskilt god utan säkert tio gånger behövde jag äta den jäkla fisken för att kunna njuta av smaken. Nyckeln är alltså att vägra ge sig, att aldrig sluta försöka och att övervinna rädslor kräver att man är ihärdig och bara för att de sju första försöken slutade med en ångestattack måste det inte betyda att den åttonde gör det.

 

#1 - - Siri:

När jag började min äs-behandling fick jag lista 10 jobbiga saker. Sedan rangordna dem. Enklast först och jobbigast sist. Det häftiga var att det första var bra mycket hemskare att äta än nummer 5 på listan. Nummer 10 var läskig, men samtidigt var jag så långt i mitt tillfrisknande att jag var riktigt taggad. Den dagen jag åt nummer 10 och var nervös, men åt den utan problem, då kände jag verkligen att jag var i mål! Något jag tänker på när du skriver om laxen är hur läskigt manipulerad man blir till att inte tycka om saker. I flera år tyckte jag chips, cola och pizza inte alls var gott. Lurade verkligen mig själva så brutalt med meningen att nej det där tycker jag inte om. Tog ett tag in i tillfrisknandet för mig att fatta att det var äs som lurat mig. Pizza, chips och läsk är ju sååå gott när man är sugen. Heja dig!!!

Svar: Smart det där med att lista och rangordna! Jag kan verkligen också känna så. Att laxen kan göra det lättare att äta annan läskig mat som egentligen kändes mycket värre till en början. Typ...paj. Haha, jamen visst är det sjukt hur manipulerad man kan bli. Jag påstod mig inte heller tycka om pizza innan men efter att ha ätit det så kan jag ju säga att så är det inte alls. Anorexin tycker inte om pizza och "skräpmat" men vid rätt tillfällen kan det vara himla gott, håller helt med dig!
Hälsogrubblaren

Till top