Veckoutvärdering: stabil vecka

Veckoutvärderingar / Permalink / 1

Det är tisdag och ny vecka, också dags att summera den förra. Sju dagar vilka för mig känts stabila och vars lägsta nivå varit ovanligt hög. En vecka som för första gången på länge varken präglats av gråtattacker eller plötsliga humörsvängningar. Då jag istället känt mig glad och mått ganska så bra. Varit befriad från Depressions-Everts tankar och istället kunnat fokusera Knut som förra veckan var mer dominant och då gav mig ovanligt mycket matångest. En reaktion som i och för sig kanske inte var helt konstig då min plötsligt goda aptit i samband med att jag nu börjat äta Sertralin har gjort att jag haft svårt att lita på min kropp. Hela tiden känt ett behov av att gardera mig ifall min mage plötsligt skulle förvandlas till ett stort svart hål jag därmed tappa kontrollen helt. Att jag idag känner mig småsugen mest hela tiden har alltså gjort mig orolig, rädd för att aldrig kunna sluta äta och därmed rusa upp i vikt tills det står error på vågen. Men jag håller tummarna för att det inte blir så.

Vad gäller vikten fortsätter den stadig uppåt vilket denna veckan faktiskt gör mig lite orolig. Rädd för att min målvikt, som tidigare känts så avlägsen faktiskt närmar sig. Detta skrämmer mig och känns idag nästan lite läskigt, skrämmande att någon gång i vår passera mållinjen. Då hålla vikten och vänja mig vid ett friskt liv. Är jag redo? Jag hoppas det. Så jag fortsätter på samma spår som jag gjort tidigare även denna veckan. Tuggar vidare och försöker tackla min ångest.

 

 

Sanningen om det friska livet

Livet med anorexi / Permalink / 2

Jag har gjort slut med Filip. Ja, det är sant. Jag avslutade det, tog beslutet, vilket dock inte grundar sig i min ätstörning utan i andra saker. Men oavsett vad kärnan i problemet är mår jag just nu skit, är jätteledsen. Inser i allt detta kärlekstrubbel också att jag nog har väldigt en romantiserad bild av det friska livet, en uppfattning om att min framtid utan Knut kommer att vara enkel och sakna bekymmer. Att problem som inte är ätstörningsrelaterade inte heller är riktiga problem. Men jag hade fel och idag inser jag att det finns andra saker att må dåligt över än en ätstörning, depression eller ångest. Sådant som kan få oss alla att på morgonen vilja dra täcket över huvudet och somna om igen.

Missförstå mig inte och jag är fortfarande övertygad om att livet kommer att bli betydligt mycket enklare som frisk, då vara mer stabilt och bjuda på fler toppar. Men däremot är ett liv utan motgång inte realistiskt och alla drabbas vi av jobbstrul, kärleksproblem och annat trubbel på resans gång. Hinder är alltså en del av att leva och svåra att rymma från, lycka dessutom ett tillstånd vi omöjligt kan befinna oss i jämt vilket inte heller gör det värt att eftersträva.

Med det sagt säger jag inte jag inte vill bli frisk längre, för det vill jag såklart och den viktiga skillnaden är att man som frisk ibland kan ha dåliga dagar och som sjuk bra dagar. Så hellre vara en överlag lycklig person som ibland är olycklig än tvärtom.

 

 

Lura dig till bättre självkänsla

Tips / Anorexia, Självkänsla, tips / Permalink / 0

Vänner, vi måste prata självkänsla. Dålig självkänsla i vilken allting ofta börjar, en ätstörning många gånger föds och sedan gror. Hos personer som inte själva förstår sitt egna värde och därmed söker bekräftelse i prestation,  i att vara en duktig bantare och låta detta bygga en tillfällig självkänsla om än en falsk sådan.

Viktigt i tillfrisknandeprocessen från en ätstörning är därför att bygga sin självkänsla parallellt och skaffa den mentala rustning som äkta självkänsla ger. För ju tryggare vi blir i oss själva desto bättre kan vi också tackla vår omvärld och framtida motgång vilket gör tiden vi jobbar med oss själva till välinvesterad.

Ett sätt att träna sin självkänsla är att lura sig till den. Fake it until you make it. Att helt enkelt bestämma dig för att vara säker i dig själv och agera därefter. Till sist kommer inte bara din omgivningdå  vara övertygad utan också du själv. Här kommer fem bra tips som kan hjälpa dig till bättre självkänsla.

5 Enkla knep för att lura till dig bättre självkänsla:

  • Sträck på dig! Våga ta plats, utstråla självsäkerhet och gå med pondus. Använd ditt kroppsspråk och be aldrig om ursäkt för att du existerar.
  • Bär kläder som du trivs och känner dig fin i. Låt inte din ätstörning övertyga dig om att oversize och mjukiskläder alltid är bäst.
  • Tänk på språket! Bojkotta nedvärderande ord och ge dig istället själv komplimanger när du står där i provrummet på HM.
  • Acceptera och ta emot komplimanger från andra. Säg tack, skippa bortförklaringarna.
  • Imponera på dig själv. Bestäm dig för hur du vill vara och agera därefter. Glöm inte att klappa dig själv på axeln för den fantastiska person du är.
 
Till top