Veckoutvärdering: stabil vecka

, Veckoutvärderingar / Permalink / 1

Det är tisdag och vi går in i en ny vecka, summerar den förra. Sju dagar vilka för mig känts stabila och vars lägsta nivå varit ovanligt hög. Min vecka har för första gången på länge varken präglats av gråtattacker eller plötsliga humörsvängningar. Istället har jag känt mig glad och överlag mått ganska så bra. Depressions-Evert har lämnat och ensam kvar för att jäklas är nu Knut. Ett problem mindre gör att jag kan fokusera på Knut och utmana mer.

Förra veckan gjorde matångesten sig återigen påmind, den som jag varit befriad från ett tag nu. Min plötsligt goda aptit och kroppens märkliga beteende har gjort att jag haft svårt att lita på den. Hela tiden känt ett behov av att gardera mig ifall min mage plötsligt skulle förvandlas till ett stort svart hål. Att jag känner mig småsugen mest hela tiden gör mig orolig, rädd för att aldrig kunna sluta äta och därmed rusa upp i vikt tills det står error på vågen. 500g popcorn har jag ätit totalt under den senaste veckan. Ett halvt kilo... Popcorn är gott, haha.

Veckans tuffa har varit att i söndags utmana mina heliga tider för när jag får lov att äta. De somt jag idag kan vara ganska så låst vid. Jag vill gärna äta så sent på dagen som möjligt. Söndagens utmaning innebar tokångest, men jag överlevde. Tack och lov. Även denna veckan planerar jag att göra samma sak under några dagar i hopp om att bli lite mer flexibel i mitt tänkande.

Min vikt fortsätter stadig uppåt vilket denna veckan faktiskt gör mig lite orolig. Rädd för att min målvikt, som tidigare känts så avlägsen. faktiskt närmar sig. Även om jag fortfarande har några kilon kvar att gå upp. Det skrämmer mig och känns läskigt att någon gång i vår passera mållinjen. Hålla vikten och vänja mig vid ett friskt liv. Är jag redo? Jag hoppas det. Så jag fortsätter på samma spår som jag gjort tidigare även denna veckan. Tuggar vidare och försöker tackla min ångest.

 

 

 

Det friska livet

Livet med anorexi / Permalink / 2

Idag känner jag mig ledsen. Inte på grund av varken Knut eller Evert, denna gången är det något helt annat som skaver. Jag tror att jag har en romantiserad bild av det friska livet. En uppfattning om att min framtid utan Knut kommer att vara enkel och sakna bekymmer. Att problem som inte är ätstörningsrelaterade inte är riktiga problem. Jag hade fel. Det finns andra saker att må dåligt över än en ätstörning, depression eller ångest. Sånt som kan få mig att vilja dra täcket över huvudet och somna om, inte möta verkligheten.

Tillvaron må säkert komma att bli betydligt mycket enklare som frisk, mer stabilt och bjuda på fler toppar. Men ett liv utan motgång existerar inte. Alla drabbas vi av jobbstrul, kärleksproblem och annat trubbel på resans gång. Hinder är en del av att leva och svåra att rymma från. Lycka är dessutom ett tillstånd vi omöjligt kan befinna oss i jämt vilket inte heller gör det värt att eftersträva.

Med det sagt säger jag inte att det inte är värt att bli frisk, för det är det såklart. Den viktiga skillnaden är att man som frisk ibland kan ha dåliga dagar och som sjuk bra dagar. Hellre vara en överlag lycklig person som ibland är olycklig än tvärtom.

 

 

Lura dig till bättre självkänsla

, Tips / Anorexia, Självkänsla, tips / Permalink / 0

Ätstörningar och en skadad självkänsla hänger ihop, självkritiska individer är sjukdomens främsta offer. De är lätta byten, antagligen för att en dålig självkänsla innebär ett stort bekräftelsebehov vilket ätstörningen är skicklig på att fylla. Känslan av att vara duktig bantare bygger tillfällig självkänsla. Falsk självkänsla.

Viktigt i tillfrisknandeprocessen från en ätstörning är att bygga sin självkänsla parallellt. Skaffa den mentala rustning som äkta självkänsla ger. Ju tryggare vi blir i oss själva desto bättre kan vi också tackla vår omvärld och framtida motgång. Tiden vi ägnar åt att bygga vår självkänsla är därför välinvesterad.  

Ett sätt att träna sin självkänsla är att lura sig till den. Fake it until you make it. Bestäm dig för att vara säker i dig själv och agera därefter. Till sist kommer inte bara din omgivning vara övertygad utan också du själv. Här kommer fem bra tips som kan hjälpa dig till bättre självkänsla.

5 Enkla knep för att lura till dig bättre självkänsla:

  • Sträck på dig! Våga ta plats, utstråla självsäkerhet och gå med pondus. Använd ditt kroppsspråk och be aldrig om ursäkt för att du existerar.
  • Bär kläder som du trivs och känner dig fin i. Låt inte din ätstörning övertyga dig om att oversize och mjukiskläder alltid är bäst.
  • Tänk på språket! Bojkotta nedvärderande ord och ge dig istället själv komplimanger när du står där i provrummet på HM.
  • Acceptera och ta emot komplimanger från andra. Säg tack, skippa bortförklaringarna.
  • Imponera på dig själv. Bestäm dig för hur du vill vara och agera därefter. Glöm inte att klappa dig själv på axeln för den fantastiska person du är.
 
Till top