Frukosttips

Tips / Permalink / 2
Lite frukosttips och matinspiration för dig som kokar samma gröt eller rostar samma macka varenda morgon, som precis som jag lätt snöar in dig på en sak. På senare tid har jag däremot börjat överge min havregrynsgröt mer och mer och blivit allt bättre på att variera mig. Därför så tänkte jag idag bjuda på lite idéer, förslag på frukostar som jag personligen gärna äter just nu.
 
Frukosttips:
  • Overnight oats med kardemummasmak och jordgubbar. Toppat med jordnötssmör!
  • Ugnsbakad gröt med kanelstekta äpplen i botten och vaniljkvarg på toppen.
  • Muggkaka i mikro med vaniljkvarg och färska bär
  • Smoothiebowl gjord på fryst banan, fryst mango, mandelmjölk och vaniljkvarg. Toppad med granola.
  • Smoothiwbowl gjord på fryst banan, frysta hallon, kakao, chokladbollskvarg och kokos. Toppad med granola.
  • Avocadotoast
  • Bake off bröd med mosad banan och kanel
  • Varma mackor med mozarella skinka, tomat och ketchup (Såå gott!)
  • Brödrostade sötpotatisskivor med jordnötssmör och mosad banan.
  • Bananpannkaka med vaniljkvarg och varma bär
  • Havrepannkakor gjorda på havregryn, äpplemos, kardemumma och mandelmjölk. Toppade med jordnötssmör.
  • Proteinpannkakor med kanelbullesmak (Från Body Science), vaniljkvarg och färska jordgubbar
 
Recept på både overnight oats, ugnsbakad gröt, smoothiwbowls och muggkaka hittar ni under kategorin Recept.

Försöker fly det som känns jobbigt

Livet med anorexi / Permalink / 0

Min ångest, den har ärrat mig. Har sårat mig så många gånger att jag numera gör allt i min makt för att undvika den, vägrar att ta onödiga risker. Även om jag inte haft panikångest på flera månader gör den mig fortfarande livrädd. Så skräckslagen att jag idag ägnar en stor del av mina dagar åt att försöka fly på olika sätt. Fly min ångest, mina tankar, känslor och allt som känns minsta jobbigt. Aldrig sitta ner och fundera utan alltid vara sysselsatt.

Detta beteendet har medfört att jag idag till viss del lever i förnekelse, både inför mig själv och inför andra. Blundar för sanningen i olika typer av sammanhang. Tackar ofta ja till saker, tänker att det där fixar jag för att sedan tvingas se sanningen i vitögat och erkänna att det gör jag ju inte alls. Förnekar mitt sömnbehov, andra sjukdomsrelaterade problem och att jag ännu inte är friska och starka Isabelle. Vill ta älgkliv när jag borde ta myrsteg, blundar för hinder för att sedan istället springa rakt in i dem.

Det må låta flummig och detta är också en ganska så abstrakt känsla. Men det hela grundar sig i att jag är trött på att hela tiden känna så otroligt mycket att jag nu vill stanna kvar i känslan av faktiskt må bra. Inte riskera den. Så därför skjuter det som känns jobbigt på framtiden och försöker må bra i stunden även om jag vet att det inte är hållbart i längden.

 

 

 

 

Checklista

Tips / Permalink / 0
Som jag berättat för er tidigare, har jag och D just nu en checklista med utmaningar som vi måste bocka av under en två veckors period. Utmaningarna har vi kommit på gemensamt och är ett sätt för ossatt tänja på gränser, en himla bra idé som jag verkligen kan rekommendera att ta efter. Listan är inte på något sätt en prestation men ett bra sätt att förhindra att vi stagnerar och alltid väljer den lätta vägen, att vi  faktiskt fortsätter utmana. Eftersom vi i måndags började med en ny lista tänkte jag idag passa på att dela med mig av några av punkterna på den, kanske kan du också haka på någon av dem?
 
  • Kyckling i jordnötssås
  • En klick bearnaisesås vid ett tillfälle
  • Göra ett recept för fyra portioner och fördela i matlådor utifrån ögonmått
  • En näve nötter
  • Äta upp totalt en förpackning med färdiga sötpotatis strips
  • Panerad fisk
  • Äta 1/2 msk olivolja vid tre tillfällen
  • Testa två helt nya middagar
  • Testa ett nytt bröd
  • Daimstrut
 
Till top