Dras till det friska

Livet med anorexi / Permalink / 1

Ni kanske känner igen resonemanget och jag har tidigare beskrivit min situation just nu som att jag befinner mig i två olika världar som jag ständigt pendlar mellan, den sjuka och den friska. Där det varit den sjuka som känts trygg och den friska desto mer oförutsägbar och läskig. Detta i sin tur har gjort att för många friska aktiviteter på en gång förr har gett mig ångest. Därför gjort att uppladdning i en trygg miljö varit nödvändig för att jag sedan ska orka ta sats och hoppa över till den friska bubblan, om så bara för en stund.

Under den senaste tiden har jag fått nosa mer och mer på det friska livet, har umgåtts med vänner, haft släktkalas och befunnit mig mycket utanför hemmets trygga miljö. Detta i sin tur har onekligen fått mig att se potentialen med det friska livet även om det också känts ovant och gjort att jjag därför inte velat stanna för länge. För det får ju inte bli FÖR friskt, hemska tanke.

Jag tror inte jag förstod vad som faktiskt hände när jag var i London och vilka enorma förändringar den resan faktiskt gav upphov till. Priset jag fick betala var att jag var trött på plats och fyra dagar efteråt men när jag väl tagit mig igenom både Londonresan och efterskalvet var det som att min trygghetszon inte längre bara omfattade den sjuka världen utan också delar av den friska. Numera känner jag nämligen hur jag hela tiden dras mer mot det friska livet vilket också innebär att jag förflyttas längre ifrån det sjuka. Ätstörda rutiner känns inte längre lika viktiga och jag har nu ersatt dessa med friskare vanor. Kan trivas i friska sammanhang, känna mig trygg i dem och därmed inte behöva ladda upp mellan gångerna. 

Hela tiden mognar jag och i lördags kunde jag dessutom spontant åka till Väla och shoppa med min mamma utan att fundera över hur det kunde tänkas påverka söndagen. Under söndagen var jag i sin tur återigen social. Att vara mer mottaglig för det friska och slippa göra alla dessa påfrestande hopp mellan de två väldigt olika världarna är för mig en enorm befrielse vilket jag idag verkligen både njuter av och är stolt över.

 

#1 - - Janina:

Vad underbart det låter! Njut - du är värd det här!

Svar: Verkligen så härligt! Tack, snälla du! 😊
Hälsogrubblaren

Till top