Q/A

Om mig / Permalink / 2
Idag tänkte jag passa på att svara på några av de frågor som ni ställt här på bloggen under veckan. Intressanta kommentarer som gett mig flera tankeställare.
 
Q: Jag har funderat på en sak, eller en fråga. Det känns som du är väldigt ambitiös med bloggen och med ett bokprojekt och utmanar dej och är verkligen jätteduktig. Ibland berättar du också om bakslag och ångestar mm. Du ger en realistisk och tydlig bild av hur det är. Hög igenkänning! Men jag bara tänkte, blir också ditt tillfrisknande som en slags prestation? Att bli frisk på ett perfekt, klokt och reflekterande sätt? Du gör ju så mkt rätt och verkar ha en så klok mor. Hoppas du inte glömmer bort den lilla Isabelle som vill göra tvärtom och trotsa. Att detta blir din tillfrisknadsprocess och inte ett perfekt bokmanus.
 
A: Den här frågan var ju spot on och just detta har jag funderat en hel del kring i perioder, särskilt i början av det här året eftersom jag då kände att mina blogginlägg började bli en punkt på min att göra-lista mer än de var en rolig hobby. Det blev alltså en prestation och att leverera ett inlägg om dagen och så viktigt att jag kunde prioritera det högre än mycket annat. Numera tar jag däremot äntligen bloggen mer för vad den, det vill säga en hobby och kul grej.
 
Om det är en prestation att bli frisk på "rätt sätt" vet jag inte men ärligt talat så tror jag inte det. Min drivkraft och motivation att bli frisk har jag till stor del funnit i att kunna visa andra vägen ut ur sjukdomen, dels genom bloggen men också i boken. Genom att få hjälpa andra har jag därför också lyckats hjälpa mig själv, även om jag vet att det borde vara tvärtom. Jag har dessutom velat göra den här resan det sätt som jag tror är minst smärtsam och har därför försökt hitta mina egna kreativa sätt att slå till Knut.
 
Q: Följer du några bloggar som inspirerar dig till friskhet?
Innan följde jag flera stycken men tyvärr inte just nu. Emelie Sofia Louise har jag dock följt ett tag nu och tycker hon är inspirerande, men annars läser jag ingen särskild. Har ni förslag så får ni gärna dela med er. :) 
 
Q: Om man vill ha en personling kontakt med dig, vill du det?
A: Vänner kan man aldrig få för många av. Hör av er om ni bor i samma del av landet så kanske vi kan ses.
 
Q: Du nämner sällan din pappa, har ni kontakt?
A: Sant, så låt oss därför prata om honom idag, min fantastiska pappa som jag absolut har en nära relation med. Anledningen till att han kommer i skymundan här på bloggen är alltså främst för att jag bor med min mamma. Hon har dessutom en mer central roll i mitt tillfrisknande och eftersom bloggen kretsar mycket kring anorexin har hon därför fått mer utrymme här på bloggen. Med det sagt är det inte så att min pappa inte VILL vara delaktig i mitt tillfriskannde men det är helt enkelt svårt att ha flera som ska vara med och bestämma och därav har han fått en lite mer passiv roll.
 
Det här var ju kul. Har ni fler frågor framöver så ställ dem i kommentarsfältet så svarar jag i ett nytt inlägg längre fram :)
 
 
#1 - - Anonym:

intressant med frågor och svar:)

#2 - - Helen:

Gillar själv bloggen Vägentillfriheten.
Hur jobbar du på det att främst bli frisk för din egen skull framför att göra det för att inspirera andra? Jag tänker att det är ett prestationsprojekt om du gör detta för att visa andra och den dagen du är frisk så behöver du ha en egen inre motivation. Vore intressant att höra hur du tänker kring motivation och framtiden :)

Till top