Att vilja bli frisk

Livet med anorexi / Anorexi, Anorexia, Frisk & Fri, Psykisk ohälsa, Vilja, Vinnarskalle, Ätstörning / Permalink / 1
Vilja, allt handlar om vilja och utan den är det hopplöst, totalt omöjligt att bli frisk från en ätstörning. För till skillnad från virusorsakade sjukdomar går anorexia inte går att bota med varken penicillin eller vila. Är inte den typ av sjukdom som försvinner av sig självt och istället  kräver den sina strider, att man aktivt tar kampen för att bli friskt från sjukdomen.
 
Idag finns det statistik som visar på att vissa ätstörda personer lyckas bli fria från sin sjukdom medan andra förblir sjuka. Vad som skiljer dessa personer från varandra är i min värld inte alls deras mentala styrka och motståndskraft utan helt enkelt deras vilja. Deras längtan efter ett friskt liv, den som måste vara starkare än viljan att stanna kvar i sjukdomen. Inte heller går det att delvis vilja bli frisk från anorexin men ändå samtidigt behålla en del av sin ätstörning och den trygghet som den skapar. Istället måste man alltså klippa bandet helt, inte lite grann. För inte skulle du väl göra slut med din pojkvän som du fortfarande är kär i? Samma sak gäller en ätstörning.
 
Så fråga därför nu dig själv, vill du bli frisk? Och om svaret är nej, vilket det vissa dagar fortfarande är för mig, försök då att ändra dig. Göra allt vad du kan för att omvärdera, tänka om och fundera på vad som skulle kunna få dig att vilja. Vilja välja det friska livet.
 
Denna bilden får mig att vilja. 
#1 - - Anonym:

Jag tycker det här är så skrämmande. Hur jag kan ha så svårt för att VILJA bli frisk. Alltså vilja det på riktigt och fullt ut. Inte bara jo men jag vill kunna äta och orka men vägra släppa taget helt. För jag vet ju så väl att utan den där viljan går det inte helt och det skrämmer mig för blir jag "frisk" vill jag ju bli HELT OCH HÅLLET frisk och inte bara gå halvvägs. Men varifrån tar jag fram den där viljan då??

Svar: Jag håller med, det är så svårt och det är lätt att vilja stanna kvar. Men jobba med motivationen, det gör jag just nu. Den är ju en färskvara som måste underhållas. Så försök helt enkelt hitta dina anledningar till att bli frisk. Tänk stort, du har alla möjligheter i världen!
Hälsogrubblaren

Till top