Kosttips

Tips / Permalink / 6

Vänner, har ni det bra? Min vecka är som ni kanske förstått intensiv och igår var jag nere i Lund och träffade min dietist för ett sista möte innan hon går på en månads semester. Det ska faktiskt bli skönt med ett litet uppehåll och helt ärligt tror jag inte att det ska bli några problem att stå på egna ben ett tag. Jag har ju mamma hemma och dessutom känner jag mig rustad för semestern, vet vad jag ska göra så det kommer säkert att lösa sig fint.

Eftersom dietisttips tycks ha varit uppskattade här i bloggen tidigare, tänkte jag idag passa på att summera några kosttips och råd i en lista, dela med mig av lite lärorik information som jag fått och som kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet när ätstörning pratar och försöker manipulera
  •  En kvinna behöver äta mellan 60-65g fett/dag. För att "översätta" det  är 1 msk olja på exempelvis potatisen till middagen cirka 10g.
  • Vad gäller val av smör på mackan är Flora det bästa alternativet.
  • Den med anorexia behöver aldrig tänka i termerna mättat kontra omättat fett och det behövs enorma mängder mättat fett för att det ska bli farligt. Därför blev jag tipsad om att glass är bra för att få i sig mer fett.
  • Om man äter havregrynsgröt på morgonen och vill optimera järnupptaget i den bör man inte dricka kaffe till.
  • Riktlinjerna för en ordentlig middag är ca 600-650 kcal. (Detta ska man såklart försöka att låta bli att räkna på, men för att få en uppfattning. Värt att tillägga är ju också att ibland blir det mer och ibland lite mindre. Men på ett ungefär.)
  • Om man äter 30 min eller 2 timmar efter träning saknar betydelse om man inte elitidrottar.
 
#1 - - Anonym:

Varför är flora det bästa?

Svar: Jag vet inte helt men ur näringssynpunkt tyckte dietisten att den var bäst 😊
Hälsogrubblaren

#2 - - Anonym:

Grymt bra att läsa! Berätta gärna mer vad hon pratat om! :)

Svar: Vad bra att det uppskattas! 😊 Det ska jag absolut göra 😊
Hälsogrubblaren

#3 - - Elin:

Åh, vad glad jag blev av detta! Jag är utbildad kostrådgivare och de flesta (nästan alla) tror att jag aldrig äter smör, grädde, ost osv. Att det klassas som onyttigt och något man bör undvika. Men så är det inte! Fett är livsviktigt och dessa livsmedel är dessutom naturliga som tillför bra ämnen till kroppen.

Blev även glad när jag läste att en bra middag innehåller 600-650 kcal då jag själv landar på minst 700-750 kcal vilket många blir chockade över. Flera av mina klienter tror att en normal middag ligger på ca 300-400 kcal vilket är FÖR lite. Vi har blivit så påverkade av media (som dessutom inte tycks ha särskilt bra koll på kost och hälsa) på fel sätt. Väldigt klok och bra dietist du har!!

Svar: Tack för din kommentar, väldigt intressant och värt att fundera över. Och så synd att media ger oss en så skev bild av vad hälsa är. Klart att fett är viktigt, i rätt mängd ju! Ja, min dietist är verkligen toppenbra!
Hälsogrubblaren

#4 - - Anonym:

Läser med gärna om vad du lärt dig av dietisten? Hur många mål om dagen äter du? Tack för bra blogg❤️

Svar: Kul, jag uppdaterar framöver när jag lär mig något nytt. Min kost är inte perfekt men dietisten rekommenderar tre stora mål om dagen och 2-3 mellanmål. Tack, vad glad jag blir <3
Hälsogrubblaren

#5 - - Siri:

Lite feedback! Rådet kring behovet av fett var helt fantastiskt formulerat! Superbra jämförelse med potatisen. Som sjuk är det nog för många tufft nog med den biten men då visar du så bra att det krävs 6 ggr så mycket, hade mer än gärna fått till mig den kunskapen som sjuk. Ang Flora hade jag gärna sett en annan formulering. Hade själv i ett tillfrisknande begränsat mig till just det smöret och inte det jag tyckte om vilket är viktigt i tillfrisknandet tänker jag. Du har säkert fått det här tipset då dietisten tkr du kan hantera informationen på ett bra sätt men tror inte alla kan det. Hoppas du förstår hur jag menar och inte tar illa upp :)

Svar: Tack för din feedback, jag tar verkligen inte alls illa upp. Jag vill ju absolut inte trigga någon så det är bara bra att du uppmärksammar det så att jag kan ändra det. Själv tänker jag ju som sagt inte så (eftersom jag då aldrig hade skrivit det) men bra att du ger din syn på det. För det kan ju, precis som du beskriver, tolkas olika. :)
Hälsogrubblaren

#6 - - siri:

Oj formuleringen "gärna sett en annan formulering" lät lite hårt. Ursäkta!!

Svar: Haha ingen fara, jag förstår vad du menar :)
Hälsogrubblaren

Till top