Associera & dissociera tankar

Tips / Associera tankar, Dissociera tankar, Tanken, Tankens kraft, Tänkvärt / Permalink / 0

Nu ska ni få höra något jätteintressant! Igår lyssnade jag nämligen på en superintressant intervju och poddasvnitt med Kjell Enhager som för er som inte vet är en mental coach som idag jobbar mycket med elitidrottare. Hjälper idrottsprofiler att skaffa sig det rätta mindsetet och med tankens kraft bli bättre inom sin sport. Oavsett om man är idrottare eller inte tror jag dock att vi alla kan ha nytta av hans tekniker och personligen fastnade jag direkt för ett av hans knep vilket jag tror kan hjälpa mig idag, att associera och dissociera sina tankar. En metod som i mitt (och kanske också ditt) fall kan användas för att förändra mina känslor kring mat.

Så vad gör man? Egentligen är det himla enkelt och varenda gång du tänker en frisk tanke eller tagit ett friskt beslut ska du helt enkelt associera tanken. Berömma dig själv istället för att grotta ner dig i din ångest och därmed bekräfta den negativa känslan. Fundera alltså ut en segergest som du gör varenda gång du utmanar. Kanske säger du högt till dig själv att du är grym eller så gör du ett litet glädjeskutt, men låt det vara något som nästan känns på gränsen till löjligt eftersom chansen då är störst att du ska bli glad.

När du en annan gång tänker en negativ tanke ska du istället dissociera den, ignorera och låtsas som att aldrig tänkt den. Du observerar att din mage kanske kurrar men lägger ingen värdering i det. Tillåt alltså inte din ätstörning att låta dig associera känslan med något positivt.

Med denna metoden förstärker du alla de friska val du gör och tankar som du tänker, ger dem positiva associationer vilka blir som näring medan du inte lägger någon som helst värdering i de som är sjuka. På sikt kommer du då också att lära hjärnan att det är bra att äta och dåligt att vara hungrig. Detta kan dock ta tid så ha tålamod och ...fake it until you make it!

 

 

 

 

 

 

Till top