BMI

Livet med anorexi / BMI, Normalvikt, Undervikt, Viktfixering, Viktfokus, Viktnedång / Permalink / 1

Låt oss prata BMI, måttet som jag länge varit alldeles för fixerad vid men egentligen aldrig förstått vad det definierar mer än om våra kroppar är normalstora eller inte. Inte förrän nu, för ett par dagar när jag fick en lång genomgång och så mycket viktig kunskap att jag nu ser det som min skyldighet att dela med mig av den även till er.

Jag vet inte hur bra koll ni har på BMI och därför tänker jag idag börja från början. Först och främst berätta att BMI en skala som mäter sambandet mellan vår vikt och risken att drabbas av viktrelaterade sjukdomar. Måttet är på flera sätt förenklat vilket gör att den som är vältränad i vissa fall kan anses vara överviktig eftersom muskler ju väger mer än fett, men trots den här typen av fallgropar fungerar måttet ändå bra för de allra flesta.

BMI-skalan togs fram för längesedan och det gjorde man genom att väga en stor grupp människor för att sedan göra hälsotester på dem. Utifrån vikten på de individerna som levde längst och var friskast satte man sedan gränserna för skalan. Utfallet blev att de personer som hade ett BMI på 18,5-25 också var dem som hade bäst fysisk hälsa.

Okej, så jag vet vad du tänker, förutsatt att du har en ätstörning vill säga. 18,5 it is! Men så enkelt är det inte för tiderna har förändrats, så även våra kroppar. Med det sagt inte att vi blivit tjockare. Däremot så har vårt skelett blivit större, inte lite heller utan skillnaden är ganska så rejäl. Skeletten har blivit kraftigare och våra kroppar därför tyngre, vilket BMI-skalan inte tar hänsyn till eftersom den är framtagen för längesedan. Detta gör alltså BMI 20-25 till ett mer realistiskt intervall för hur mycket vi bör väga idag, år 2017.

En parantes värd att tillägga är att de där hälsotesterna som gjordes i samband med att BMI-skalan togs fram var att undervikt faktiskt var farligare än övervikt. Överviktiga personer var alltså fortfarande friskare än de som var underviktiga. Så inte nog med att en ätstörning sänker kvaliteten på livet, den förkortar det också. En riktig tankeställare, ellerhur?

 
#1 - - Julia:

Hade ingen aning om detta... superintressant och BRA att veta!!

Svar: Inte jag heller! Var verkligen en ögonöppnare!!
Hälsogrubblaren

Till top