Mat mer än bara bränsle

Livet med anorexi / Permalink / 3
Okej, vi måste prata om syftet med mat. För just nu lever vi i förnekelse, lurar ingen annan än oss själva när vi försöker intala oss att mat enbart fyller ett basalt behov. Att det är samma sak för oss som bensin är för en bil och inte mer än så. Men det finns en skillnad, att vi faktiskt mänskliga och inte bilen.
 
Ätstörningen får säga vad den vill men mat är så mycket mer än enbart bensin, den innebär också njutning. I vissa stunder även livskvalitet, har en social funktion och alla samlas vi kring matbordet. Man lunchar på stan, äter en glass, bjuder vänner på middag. Tar fler tuggor än vad som är just precis nödvändigt för att enbart tysta en skrikande mage, dricker tomma kalorier för att det är gott. Det är så livet ser ut och att  äta enbart för att överleva är därför att missa en del av livet, begränsa istället för att maximera sin livskvalitet. Med det sagt menar jag inte att vi ska sitta med varsin glasstårta varenda kväll för att leva fullt ut. Balans är nyckeln, jag säger det igen.
 
Tomma kalorier är alltså inte alltid tomma. De må kanske inte tillföra mättnad men jag är fullt övertygad om att de ger dig någonting annat! Njutning, livskvalitet eller samhörighet. Så med det sagt måste vi våga umgås mer kring mat kära vänner! 
 
#1 - - Jassa:

Amen på den!

Svar: Haha 😁👊🏼
Hälsogrubblaren

#2 - - Tess:

De sista meningarna betydde mycket för mig att läsa. Så tack! Efter en mycket jobbig dag ska jag fokusera på det positiva morgondagens planerade resa med all säkerhet kommer innefatta. En resa som jag länge längtat efter, men som idag känts allt annat än trevlig. Men mina kommande dagar KOMMER bli mycket fina, för att få umgås med min bästa vän är mer värt än några sjuka regler! Hoppas dina dagar blir lika fina :)

Svar: Vad glad jag blir att du tar dig tiden att kommentera! 😊 Och att jag kunde bidra till lite insikt. Att umgås med dem man tycker om är viktigare än allt annat. Tänk vad du kommer ångra dig i framtiden för de gånger du valt sjukdomen framför annat kul. Sånt som gör livet värt att leva. Som äventyr med vänner. Jag håller tummarna för att du får en toppenresa! 💕 Kram på dig!
Hälsogrubblaren

#3 - - Anonym:

Så bra tankeställare❤️

Svar: Glad att jag kunde väcka lite funderingar! 😊💕
Hälsogrubblaren

Till top